Direktlänk till inlägg 16 juli 2017

Söndag 16 Juli 2017

Av Pernilla Albinsson - 16 juli 2017 13:19

Hej mina vänner!Nu är det ett tag sen jag skrev,men det händer inte så mycket här så älta om det samma hela tiden orkar jag inte...
Värken och de problemen jag har med det är väl ganska så likt,fast sen nån gång på vårkanten mars-april så börja värken ändra karaktär på ett vis.Den blev mer ilande och så börja det med stickningar och myrkryp ifrån rumpan ut i höger höft och ner i benet och slutar nere i foten,dom första månaderna så sluta det under foten men nu har det övergått till att bli i hela foten.Det sitter inte i mer än några sekunder kanske en min.men det är sååå obehagligt när det sätter in...Vissa gånger så känns det som att hela benet bara försvinner,det känns som att jag inte har nåt ben...Jag vet att jag har ett så jag står och går på det ändå,vissa gånger viker sej hela benet och då ramlar jag.Jag har inte varit hos nån doktor för det,mer än att nämnt det för neurologen,men vi vet alla vart det kommer ifrån och vad som är felet...Det är p.ga av att jag har nerver nere i ryggslutet som ligger i kläm mellan kotor.Och det är en stor och komplicerad grej att åtgärda.Och så länge som jag orkar hantera det någorlunda så avvaktar man och vill helst inte göra nånting.Förr så bruka jag ligga helt stilla på natten när jag sov men nu så vaknar jag flera gånger varje natt av att det värker och ilar i höftregionen,så jag orkar inte ligga mer än bara några min.i samma läge och sen måste jag flytta på mej.Speciellt på natten när jag ska vrida mej så gör det sååå ont så jag vaknar och min nattsömn blir störd.Det är väl den största förändringen sen sist jag skrev.Och sen att jag äntligen ser ut att få en ny neurolog...Jag var i kontakt med neurologen i april p.ga min ökade värk och att jag ville få en koll för det var dags för min årliga kontroll.Först blev det sagt att jag skulle få komma till min gamla neurolog,fast jag har försökt i flera år att få byta,för att min gamla neurolog skulle jobba några månader under sommaren.Men när dom väl ringde om att dom hade en tid åt mej så skulle jag få komma till en ny.Så för snart 14 dagar sen så åkte jag till neurologen i Karlstad.Hon jag mötte var en ung ST-läkare,hon verka väldigt kunnig och verka vilja lyssna och hon verkade ta in det jag sa.Jag nämnde om min yrsel,och den kunde hon ju oxå läsa om i min journal,och hon kunde se att jag påtalat det i flera år och hon kunde även se att jag varit på röntgen och hos andra instanser,typ optiker och ögonläkare för att se om det fanns nånting att göra.Men man har ju kommit fram till att det inte är så mycket man kan göra.För att gå in i huvudet och göra saker är ju ganska riskabelt.Jag vet att det är många som har fått magnetröntgen på sina shuntar,men det har inte min gamla neurolog varit villig att göra.Det är p.ga materialet i shunten,han har varit rädd för att jag ska koka upp!!Den nya neurologen sa det att hade jag haft en nyare shunt,typ från mitten av 80-talet eller nyare så hade hon inte varit rädd för att göra en sån undersökning,men eftersom min shunt är sen i början av 70-talet så var hon mer skeptisk.För idag så finns det apparaturer som kan ställa tillbaka shunten i rätt läge,men eftersom min är så gammal så visste hon (neurologen)inte vilket material det är i min och om det överhuvudtaget går att ställa om min shunt med dagens teknik.Så magnetröntgen är inte aktuellt i dagsläget iallafall...Sen så så neurologen att jag kunde öka på med Gabapentin(för nervskador)de dagar när jag kände att det var värre än vanligt.I dagsläget äter jag 3 Gabapentin per dygn ihop med 2 Panodil.Jag tar oxå 2 olika sorters läkemedel för kisseriet och sen äter jag Magnesium för att motverka kramper,och det tycker jag faktiskt hjälper.Sen tar jag en Omeprazol varje morgon...Min mage har ju ballat ur för många år sen,men det beror på alla värktabletter jag har ätit genom alla år + nerverna i ryggen påverkar ju magen oxå.Sen så har jag Diklofenak vid behov.Sammanlagt äter jag 18 tabletter/dygn.När jag var hos den nya neurologen så skrev hon ut Ipren som jag skulle ta i 14 dagar ihop med alla andra värktabletter,för var det en ischias liknande känsla jag har i höger benet och att det är typ av en inflammation så sa hon att Ipren kan hjälpa.Så jag har tagit 2 om dagen nu i 14 dagar ihop med alla andra värktabletter,och första veckan tyckte jag att det hjälpte men den här veckan tycker jag inte att det har hjälpt.Jag har inte riktigt lika ont som jag har haft när det har varit som värst men jag har ondare än första veckan jag tog Ipren.Det enda skillnaden är att första veckan så cykla jag inte men det har jag gjort 4 morgnar den här veckan.Och jag har känt den här veckan utpå eftermiddagen/kvällen att jag har mer svårigheter att röra mej än första veckan.Gubben har haft semester i 3 veckor och då har jag haft semester ifrån träningen oxå.Så jag har kommit fram till att det enda jag kan göra är att korta ner på längden jag cyklar,jag har tänkt att fr.o.m imorgon korta ner med en mil så att jag försöker cykla 2 mil så får vi se hur kroppen svarar på det.
Vi har inte gjort så mycket speciellt på semestern,vi hade 3 fina veckor med många turer med motorcykeln.Det har varit dagsturer i närheten av där vi bor men vi har ändå kört många mil.
Jag ska ringa till neurologen i mitten av augusti för att boka telefontid med neurologen,för hon ville veta hur det hade gått.För hon sa det att är det en typ av inflammation jag har i mitt högra ben så brukar det gå över av sej själv men det kan ta lång tid,kanske upp emot ett halvår.Och isåfall så betyder det att jag har några månader till framför mej extra smärta.Det gör oxå väldigt ont när jag typ har stått eller suttit för länge i samma ställning.När jag ska upp och gå då så måste jag halta mej igång och hålla i väggar och allt som finns.Det skär som knivar och det känns som att nån skulle sticka in en syl i höger rumphalva och det bara strålar neröver hela benet.Ursäkta mitt språk men det gör sååå jävla ont...!!Jag har haft mycket ont och jag har upplevt mycket ont och obehagligt i mitt liv och jag kan vänja mej vid att ha mycket ont men när min nattsömn blir störd av att det gör ont då blir jag sur,irriterad och allmänt lett mej...!!När jag har ont eller är stressad eller är hungrig då blir jag inte rolig att ha att göra med.
Det var väl det jag hade att skriva,så ni får ha det så bra tills nästa gång vi hörs!
Kram...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Albinsson - 14 maj 2017 11:28

Hej mina vänner!Vet att jag inte har skrivit på väldigt länge,men det händer inte så mycket nytt här och jag orkar inte skriva om samma sak som jag har skrivit om massa gånger förut...Dagarna är ganska så lika sen förr,men det som är annorlunda nu är...

Av Pernilla Albinsson - 16 februari 2017 13:52

Hej mina vänner!Nu har det återigen gått ett sånt långt uppehåll sen jag skrev som jag har lovat sååå många gånger att det inte ska göra.Men det är bara det att jag tycker inte att jag har så väldigt mycket nytt att skriva om,jag har ju liksom skrivi...

Av Pernilla Albinsson - 14 november 2016 16:49

Hej mina vänner!Nu var det länge sen jag skrev sist,men det händer inte så mycket här så därför har jag inte så mycket att uppdatera bloggen med heller... Men just november månad har de sista åren blivit väldigt mycket en"minne-månad" för mej.Dels...

Av Pernilla Albinsson - 9 september 2016 17:12

Hej mina vänner!Kommer med ett inlägg idag oxå...Idag har jag sett på dopet av den minsta prinsen i vårat kungahus.Ni som känner mej vet att jag är väldigt förtjust i dessa människor,och försöker hänga med på det som händer. Så idag har jag inte hun...

Av Pernilla Albinsson - 8 september 2016 15:39

Hej mina vänner!Nu är jag här igen...Nu är det slut på sommarn och vi går mot höst,en sommar som har varit jätte bra på många sätt...Vi har fått möta 2 olika familjer med Ryggmärgsbråck i familjen,den ena ska vi med på julmarknad på Liseberg är det m...

Ovido - Quiz & Flashcards