Alla inlägg under juli 2013

Av Pernilla Albinsson - 24 juli 2013 17:50

Hej mina vänner!Vet att det är en hel evighet sen jag skrev sist,men jag har inte haft varken tid eller lust att skriva dom senaste veckorna...  Men nu är gubben tillbaka på jobb efter sin semester å jag tillbaka i gamla vanliga banor igen...Det har vart den bäste sommarn på väldigt väldigt länge för mej.Under dom 3 veckorna som gubben hade semester så har vi sett och upplevt såå jätte mycke,så mycke som jag har åkt runt nu dom senaste veckorna har jag aldrig gjort.  


Första veckan han hade semester så hade vi bestämt att vi skulle åka 1 vecka till Norge på semester.Så vi börja med att åka upp till hans syster med familj i Ôvre Rendalen,å var där ifrån lörda till månda.Jätte fin natur uppöver där...  

Sen på månda morgon så packa vi bilen å styrde näsan mot Geiranger  .Jag hade inga förhoppningar alls när vi åkte över fjället å dit.Vi stanna på 1140 möh. å drack kaffe å åt matsäck,å jädrar i min lilla låda vad det blåste där uppe alltså...!! Men vilken utsikt å vilken natur,det måste bara upplevas,det går inte å beskriva...!

Jag är sån att om folk säger att det är fint nånstans eller att jag bara måste uppleva en grej,så brukar inte jag tycka att det är så väldigt när jag väl får uppleva det alla pratar på.Så jag tänkte å trodde inte att jag skulle tycka att Geiranger skulle va nåt speciellt...Men ack såå fel jag hade...  När vi börja å närma oss å det börja gå neröver,vi gick ifrån ungefär 1100 möh.till 0 möh.så var det såå högt å det var såå fint så det går inte å beskriva så ni förstår ordentligt,men det var otroligt fint om jag säger så...!! När vi kom dit där vi hade hyrt hytta å gubben var inne å skulle hämta nyckeln,så stod jag å titta på utsikten...Å den var heeelt obeskrivligt fin...! Från vår hytta så såg vi ner till Geiranger å vi såg fjorden där alla cruise båtar kom in å la till...Å det är såna bilder man bara ser på tv:n alltså,det var såå otroligt fint...!! Jag var helt lyrisk...  

Vi skulle ha en hel dag i Geiranger,så på morgon när jag satt ute på vår lilla altan vi hade på hytta så kom det in en cruise båt.Å det var såå fint å se när den kom in stilla å lugnt på vattnet...Som mest så låg det inne 5 stora cruise båtar på en gång...

Vi hade ju tänkt att vi skulle va med på några upplevelse turer när vi var där så när vi fick se alla stora båtar som börja komma in så kom vi på att vi nog borde bege oss ner till Geiranger å försöka boka turerna innan alla folk kom i land från båtarna.Så vi tog bil ner å in på en turistbyrå å beställde en busstur till Dalsnibba å sen en fjordtur.Fjordturen avboka vi senare för vi kom på att vi skulle ju åka samma fjord turen på onsda när vi skulle åka ifrån Geiranger,så då var det ju onödigt å ta den turen 2 gånger.Men bussturen upp till Dalsnibba tog vi...Å jösses va högt det är där alltså...!! Dalsnibba är en platå som ligger på 1500 möh.Å där var det högt alltså...!!Men vilken utsikt,helt otroligt...!! Vägen upp dit i buss gick på krokiga å slingriga vägar,å vi mötte bilar å bussar,på vissa ställe så gick det inte å mötes utan bussen fick stanna å stå å vänta tills den mötande trafiken hade passerat...Å det var såå högt å stup rätt ner...Vägarna nere i dalen var som små streck bara när vi kom upp på toppen,å dom stora cruise båtarna såg såå små ut ifrån den höjden.Där uppe är det som en tävling om vem som vågar sej längst ut på bergen å vem som vågar sej närmast stupen å sätta upp stenröse,dom går utanför ett stacket som är där å tar kort å lägger upp stenar...Å jag hade fullt sjå med att stå innanför stacketet å ta kort å hålla mej i,det var såå högt...Men såå fint...!! Fjordturen var oxå helt makalöst fin,jag har sett såå mycke klart å fint vatten under veckan som jag bara hade sett nere i syden tidigare.Å det var massa snö som låg på fjällen överallt...Å vattenfall å tunnlar vet jag inte hur många jag såg under den veckan...  


Efter att vi varit i Geiranger så tog vi bil å styrde mot Bergen.Det var oxå en jätte fin bil tur,börja regna när vi närma oss Bergen men där ska det ju liksom regna...  Där hade vi bokat in oss 2 nätter på ett hotell,så vi fick go hotell frukost å sova i goda sängar...  I Bergen så gick vi å vi gick å vi gick...  Men det var mycke å se å uppleva där så det gick bra...Vi var bl.a på fästningen å sen var vi på fisk marknad å så åkte vi Fløybanen...Det är 2 vagnar som drar varann,när den ena är uppe så är den andra nere,å så möts dom här 2 på mitten i en jätte brant backe...När vi kom upp på toppen så kunde vi se utöver hela Bergen...Å det var högt å en jätte fin utsikt där uppe...  Sen var vi på ett akvarium å såg massa djur...

Efter att vi varit i Bergen så börja vi vår färd hemåt,men vi hade en hotell övernattning till i Fagernes innan vi kom ända hem...Det var den veckan i stora drag...Det var en helt otrolig resa,jag har sett å upplevt såå mycke som jag aldrig har gjort...Jag är jätte nöjd över den resan...!! Man behöver inte åka så långt för att få uppleva å se sånt som man aldrig sett förr...


Sen dom andra 2 veckorna som gubben hade semester så tog vi dags turer med triken...  Var bl.a å hälsa på en gammal klass kompis som jag inte sett på flera år,å fick lukta på hennes hund...  Då blir det extra märkbart hur mycke jag saknar att få ha en egen liten vän,jag saknar min lille Chilii varje dag hela tiden jag...  Det är en saknad å en förlust som aldrig kommer att gå över att aldrig kunna ha hund...  



Vi åkte oxå upp till min kusin som bor i Charlottenberg,å sen så har vi tagit några dagsturer å bara åkt runt å åte mat å kosa oss...  


Vi avsluta gubbens semester med att gå på Gyllene Tider konsert...  Jag har en bror å hans familj som bor i Karlstad,så vi var med dom i Mariebergsskogen.Å så låg vi där på natten...Det var en jätte bra konsert,å det var såå mycke folk.I tidningen dagen efter så stod det att det var ca.13000 som var där,det var otroligt mycket folk...Det var en bra kväll...  


Det är i stora drag det jag har gjort dom senaste veckorna.Hur det är med min rygg å mina ben...? Ja,det gör ont som vanligt...Å när jag står å går mycke så känns det som att ryggen ska gå av...!! Men jag är såå envis så jag ger mej inte,har jag bestämt mej för att jag vill nåt så genomför jag det...Å så tar jag det onda i flera dagar sen,men det går...  


Jag har fått mer myrkryp i mitt högra ben på slutet än vad jag haft förut...


12 Augusti ska jag till min ortoped å börja prata op.på vänster foten,som är sagt ska bli under hösten här...


Nej,det var väl allt det jag hade att skriva för den här gången...Men ni får ha det så bra så hörs vi säkert snart igen...! Kram på er mina vänner...  

Ovido - Quiz & Flashcards