Alla inlägg under maj 2013

Av Pernilla Albinsson - 25 maj 2013 17:38

Hej mina vänner! Tänkte bara skriva ett litet inlägg...Den här veckan har det väl inte hänt så mycke...Förra lördan så passa vi Gunnar`s minsta barnbarn,en tjej på 3 år.Det gick så bra så...  Sen på sönda så körde vi hem henne å körde sen Gunnar`s minsta dotter till Åmål,hon går på skola där...

Sen var det månda å ny vecka igen,å jag fick pension...  Annars under veckan så tror jag inte det har hänt så mycke...Jag hade tänkt mej ut å gå nån dag men det har inte blivit av...Jag har vart så extremt snurr i huvet den här veckan,jag är alltid det men den här veckan tycker jag att det har varit litt mer extra...Så det är jobbigt...


Vi fick ju bestämt att vi skulle få tapetserat 2 rum för nån månad sen,å till måndan så kommer dom hit å ska börja å tapetsera.Det är ena sovrummet och hallen vi ska få fixat på...Det ska bli väldigt roligt å få det rent å fint å helt,nu ser det hemskt ut...Så igår så tömde vi ut det sista från bägge ställena så att det är bara att sätta igång på månda.Så nu är det grejer överallt här...


Idag har jag varit å firat mamma,det är ju morsdag i morgon+att hon fyller år nästa vecka...Så nu är jag sååå mätt å fullproppad av både mat å tårtor så jag har fyllt min sockerkvot idag...  Nu ska ja bara vila mitt snurriga huvud å inte göra så mycket mer idag...Gunnar jobbar så jag får vänta på att han kommer hem...Min mage mår inte så bra efter allt jag har ätit,äter jag för mycke å för mycke blandning så blir den helt knäpp...


Nästa vecka är fullspikad...Måndan kommer tapet gubben,å då ska jag till Årjäng å få fixat några grejer på Gunnar`s bil...Sen tisda vet jag inte än vad jag ska göra,tapet gubben trodde att han skulle bli klar på 2 dagar.Sen tidigt på onsdag morgon så åker jag till ortopeden i Karlstad å hämtar mina sommarskor/sandaler/skenor...Sen torsda så ska jag till tandläkarn...Å freda så ska vi till Forshaga för då har jag en brorsson som tar studenten...Å lörda ska jag kanske med ut å åka MC,Foxen MC arrangerar sommarfest å ska köra en tur ihop med andra klubbar...Så är det fint väder så följer jag me å åker...


Så så ser mina närmaste vecka ut...Vissa dagar å veckor så har jag ingenting att göra å vissa dagar/veckor så är det fullt upp...Å veckan som kommer blir fullt upp...


Men ni får ha det så bra så hörs vi säkert snart igen...!


Kram å ha en fortsatt trevlig helg...!  

Av Pernilla Albinsson - 14 maj 2013 12:26

Hej mina vänner! Tänkte bara skriva ett kort inlägg...


Nu har jag tänkt att jag ska försöka gå ut å gå varannan dag eller i alla fall dom dagarna när jag inte har nåt annat att göra...Så jag var ute å gick i lördas,å då tog jag med mej stavarna.Ortopeden och sjukgymnasten jag gick hos ett tag efter sista op.en vill att jag ska gå med stavar just för balansens skull,för att jag ska ha nåt att hålla i.Förr när jag hade Chilii"con-Carne"så fungera det inte för mej att gå med både henne och stavar.Jag skulle hålla ordning på mej själv å min balans(som nästan inte finns)+att jag skulle hålla ordning på henne+att jag skulle gå med stavar...Jag hade midjebälte som jag hade henne i men det blev lite för mycke,så när vi var ute å gick så gick jag utan stavar å bara med hund...Men nu när inte hon finns längre så tänkte jag en dag att jag skulle prova å se om jag klara å gå med dom.Å det gick faktiskt jätte bra...  Första dagen jag var ute så gick jag å räkna 1-2-1-2-1-2-...  nästan hela tiden för att inte komma i otackt,jag var rädd för att jag skulle bli passgångare å flytta både ben å stavar på samma gång...  Då gick jag 2,8 km,jag har alltid hört att den sträckan ska va 3,3 km.men i söndas mätte jag den med bil å den var 2,8...Så den gick jag i lördas...Igår när jag tog stavarna å gick ut så gick jag en annan sträcka,å den vet jag inte hur lång den är men man säger att den är ca.4-5 km.Då kände jag att det var väldigt gott å ha stavarna,för jag märkte på slutet att jag blev trött å börja vingla åt höger...Jag vet att jag har vinglat förut oxå men när jag gick med stavarna igår så märkte jag på höger staven att jag ibland fick hålla emot för å inte ramla eller vingla åt det hållet...Men jag tog mej runt å jag var jätte stolt över mej själv sen...  Så resten av dagen igår gjorde jag inte så mycke,det kändes i både rygg å ben att jag hade gått...


Så idag har jag en promenadfri dag då jag å mamma har vart å handlat mat.Å sen hjälpte hon mej att flytta undan lite grejer i bl.a köket å förrådet,för i morgon kommer det sotare hit å ska städa ventiler osv...


Så nu har jag satt mej å ska vila,nu har jag gjort nog för idag,tycker jag...Nu har det gått såpass långt fram på dagen så nu vill inte min rygg mer idag...Så nu blir det att göra middag om ett tag å sen blir det bok resten av dagen...


Det var en dag som jag ringde till vårdcentralen för att prata med nån om min konstiga mage,ena perioden är den normal,sen är den växelvis hård/lös...Det är sällan den är normal...Den sköterskan jag prata med sa att hon tyckte jag skulle köpa Inolaxol å ta 3 påsar om dagen den första tiden,å sen om det fungerar så ska jag ta 1-2 påsar/dag.Så nu har jag tagit första påsen ihop med 1 dl.Yoghurt så får vi se om det hjälper...Tänkte jag ska ta en lite senare idag oxå,nån timme innan jag går å lägger mej...Sköterskan jag prata med sa att dom bruka rekommendera Inolaxol till patienter som har en sån mage som jag har...Så vi får se om det hjälper.Gör det det så ska jag be att dom skriver ut det på recept,för då blir det billigare för mej...


Jag vet när jag jobba inom vården så bruka vi ge dom gamla Inolaxol för magen.Å jag vet och det står på en lapp som ligger i kartongen att man ska dricka mycke vätska,så nu har jag druckit 2 stora glas med vatten...Det går ju å dricka mycke när jag är hemma och i närheten av en toa men det är inte så lätt när jag inte är hemma...Men nu får jag vänta nån dag å sen hur det fungerar...


Ni får ha en bra dag så hörs vi snart igen...!


Kram på er...  

Av Pernilla Albinsson - 12 maj 2013 08:32

Go morgon mina vänner! Idag kommer gubben min hem  efter att ha vart i Danmark på MC-träff.Dom åkte i tordas...


Jag har inte gjort så väldigt mycke under helgen,jag har gjort mitt hushållsarbete som jag alltid gör,å sen har jag läst mycke...Å så har jag vart hos mamma å åte midda...När jag var där igår så tände jag ljus hos Chilii"con-carne"som jag alltid gör,antingen freda eller lörda.För varje lörda som går så blir det längre å längre sen hon dog.På freda den 17 Maj är det 6 månader sen på datumet som hon gick bort.Det känns sååå länge sen,å det har vart månader me både upp å ner turer,men jag vet att hon har det bra nu.Hon var min bäste vän å kommer alltid va det...  Jag var å greja på graven en dag.När hon dog å vi gjorde graven så var det mitt i Nov.å kallt så den jorden vi fick upp har blivit liggande i högar för den frös ju å blev stenhård,så den har inte gått att flytta på förrän nu...Så jag var å fick tillbaka den jorden plus att jag la på vanlig jord å sådde gräsfrö uppepå.Så nu får vi se om det kommer nåt gräs eller om det bara blir ogräs där...


Så på freda så ska jag självklart till graven å tända ljus,och sen ska jag hem å fira 17 Maj...När man har en norsk gubbe så har det blivit tradition att fira den dagen...Det brukar va så kallt å dåligt väder så vi brukar va hemma å se det på tv:n.Å så brukar gubben ha gjort mycke go mat...Spekemat,äggröra å aladåb är något av maten vi brukar ha...Så det blir en blandad dag...


Igår var jag ute å gick med stavar för första gången...Min ortoped å sjukgymnasten har tyckt länge att jag ska börja å gå med stavar när jag är ute å går.Men när jag hade Chilii så tyckte jag att det var så besvärligt...Då skulle jag hålla ordning på mej själv å min balans på samma gång som ja skulle hålla ordning på henne å stavar på samma gång...Jag skaffa mej ett sånt midjebälte som jag hade henne i några gånger,men jag tyckte det var så besvärligt så jag tyckte det var mycke lättare att gå utan stavar med bara mej å Chilii...

Men igår fick jag för mej att jag skulle ut å prov gå med stavarna...Å det gick faktiskt förvånadsvärt bra...Jag gick å räkna 1-2-1-2-1-2...nästan hela tiden,jag var sååå koncentrerad...jag drog huvan på jumpern över huvet å gick...  Så var det nån som såg mej så var jag inte högfärdig bara för att jag kanske inte hälsa,jag var bara såå koncentrerad på det jag höll på med...  


Det känns i ryggen å mina höfter,spec.den högra,att jag var ute å gick igår.Jag har sååå ont....Så idag blir det inte så mycke gjort...Jag ska åka till mamma å äta midda sen.Å sen ska jag inte göra så mycke mer,bara vänta på att vännen min kommer hem...  Han ringde jämnt förut,å dom skulle åka från Danmark vid 12 så ihop med resvägen från Göteborg så är dom väl inte hemma förrän ikväll nån gång...Det var gott å höra rösta på han igen,har inte prata med han sen torsdan innan han åkte...  Jag är ingen sån som behöver veta å höra från folk när jag vet att dom är ute å reser nånstans,bara jag vet att allt är bra så får jag reda på resten när människan kommer hem igen...Så länge det är tyst så är allt bra,räknar jag me...


Nu tror jag att en av mina guppisar i akvariet säger"hejdå"snart...Den har simmat lodrätt å på snedden sen igår kväll...Och ibland så ligger den på botten,jag ser att den lever...Så vi får väl se hur länge den hänger med...Jag har bytt till ett svagare lysrör i rampen nu på morgon.Jag bytte ramp till en gammal som jag hade själv,men i den så satt det ett mycket starkare lysrör så jag var rädd det skulle bli för varmt för dom,så nu har jag bytt så får vi se...Jag ser guppisen hänger me fortfarande...  


Sen så har jag börjat läsa en jättebra bok,"Dödsdömd"av Damien Echols...Den är jätte bra!!! Kortfattat så är det en sann berättelse från USA om 3 killar som blir oskyldigt dömda för mord på 3 små pojkar.Å han som har skrivit boken blir dömd till döden och får sitta inne i 18 år innan han till slut blir fri...Det är en väldigt bra bok...


Nej,nu ska jag börja å göra nåt här så jag blir klar idag så jag kan sätta mej å läsa...  Innan jag ska till mamma å äta midda...


Ni får ha det så bra så hörs vi snart igen...!


Kramiz...  

Av Pernilla Albinsson - 6 maj 2013 07:00

Hej mina vänner!Tänkte bara uppdatera er lite på vad jag gjort den senste veckan...  


Egentligen har det inte hänt så mycke,dagarna går i sitt gamla vanliga spår...  Det enda utöver det vanliga är väl att vi hade nåt vi kallar för"MC:n`s Dag"här i lördas...  Vi är en liten lokal MC-klubb här som heter"Foxen MC",och vi å 3 klubbar till arrangera den här dagen tillsammans.Varje ekipage som var me i kortegen gav en summa pengar som vi i år ger till Barncancerfonden.Det här är tänkt att det ska bli en årlig grej som vi gör i början av MC säsongen för att visa bilisterna å folket  att vi börjar va ute på vägarna igen...


Vädret i lördas var grått å surt å det kom litt regn,men ändå så var det över 50 cyklar som mötte upp...Det tyckte jag va jätte bra me tanke på det vädret som var,det betyder ju bara att folk vill engagera sej...Det var en jätte häftig grej att va med på,det är inte så vanligt att det är så mycke cyklar på ett å samma ställe här i lille Töcksfors,å däribland får jag va...  Det var en mäktig känsla...  Vi hade med oss 1 MC polis som låg först i kortegen å sen en polisbil längst bak,vi stängde av vägar å MC-polisen stängde av E18,så vi kunde åka i samlad trupp...  Det va mäktigt att ligga långt bak i raddan å se cyklar så långt man kunde se framför sej när vi åkte mellan Töcksfors å Årjäng...  


Jag har aldrig vart me på en sån här grej förut så det va väldigt roligt å speciellt...Den här dagen kommer jag leva på länge...  Det behöver inte va så mycke för att jag ska bli road,jag har inte så stora krav...  


När vi hade vart på torget i Årjäng ett tag så åkte dom flesta MC:arna upp till ett klubbhus i Årjäng å åt mat men jag hade beställt skjuts av mamma.Jag hade varit ute hela dagen å var kall,stel i rygg å ben å hade vart me på det roliga så jag åkte hem...  Gubben kom hem efter ett tag för att sen åka iväg igen på fest på klubbhuset i Årjäng på kväll.Jag tycker det är så jobbigt att va där det är så mycke folk å mas å ljud,mitt huvud blir helt knäppt...!!Jag är ju konstant snurr i huvet,men det"vanliga"snurret har jag lärt mej att klara av,men när jag är bland mycke folk så känner jag att jag måste anstränga mej för att kunna gå så normalt som möjligt,så ännu värre blir det.Jag spänner mej omedvetet för att anstränga mej för att gå så normalt som möjligt,å ännu mer snurr i huvet blir jag...Det är en ond cirkel jag kommer in i som är svår att komma ur...Å det gör att jag bara sitter å gruvar mej till att gå å jag har inte roligt...


Så jag väljer att istället för att utsätta mej för såna saker så stannar jag hellre hemma.Hemma är det enda stället där jag känner att jag helt kan slappna av å bara gå som jag vill...När jag är ute bland folk så blir jag så beroende av att ha nån att hålla i,och det blir oftast gubben min.Å för att han ska få göra som han vill å inte behöva dra på mej å tänka på att han ska behöva hjälpa mej,så väljer jag att stanna hemma....Jag VET att han har inget emot att hjälpa mej,det gör han,utan det är bara jag som känner mej mer till besvär än till nytta...Ska jag på toa så måste jag ha stöd hjälp,ska jag hämta mej mat/dricka så måste jag ha hjälp om ingen hämtar det åt mej...Å det är flera såna grejer som gör att jag blir väldigt begränsad i vad jag klarar av...Jag var inte sån förr utan det är nåt som har kommit dom senaste åren ihop med operationerna jag har gjort på foten...


Jag känner mej ibland väldigt ensam å isolerad men det är saker jag bara får ta å det måste jag acceptera... 


På torsda åker gubben me några från klubben till Danmark på helg träff,dom kommer hem igen på sönda.Helg turer är svårt för mej att va med på så då väljer jag att hellre stanna hemma.Jag är ju så beroende av en toa å för mej så är det inte bara att slänga ner lite kläder i en liten väska å åka.Utan det är så mycke mer jag måste ha me mej...Jag VET att det helt säkert hade gått att ordna om jag velat me,men jag väljer hellre att stanna hemma...


Vi är alla olika,å vi tycker å känner olika,men jag är en person som helst inte vill synas å märkas...Gubben min säger att det är bara jag som tänker på hur jag går å hur jag beter mej,det är inte så många andra...Men för mej så känns det som att folk tittar på mej när jag kommer gående å undrar va jag är för konstig sak som går så rart...  Ja VET att det är bara ja som tänker fel,men ja tänker så å det är inget jag kan göra nåt åt...Å det gör att jag blir väldigt begränsad...


Igår var jag å köpte ett akvarium med fiskar å andra tillbehör begagnat...  Jag har haft akvarium förr för många år sen å jag har velat ha det igen,men det är så dyrt så när jag fick chans å köpa det här så gjorde jag det med en gång...Så vi fixa å ordna det igår,så det står så fint i ett hörn i vårat finrum nu så...  Å fiskarna ser ut att trivas å må bra...  


Idag är det handling av lite mat som står på tapeten,annars så händer det inte så mycke...Jag tror det blir en ganska så lugn vecka...  


Ni får ha det så bra så hörs vi snart igen...!


Kramiz...:-)

Av Pernilla Albinsson - 2 maj 2013 09:22

Hej mina vänner! Tänkte uppdatera lite fast det inte har hänt nåt nytt sen sist...


Ena dagen är oftast den andra lik,gör samma saker varje dag,det som alla andra gör...


Igår var det den traditionella 1 Maj-tur`n med triken...Vi åkte med några vänner upp till Tvällen,ligger i närheten av Gräsmark.När vi kom hem igen så konstatera vi att vi hade kört ca.33 mil.Det var en väldigt fin tur men gott å komma hem igen efter att ha suttit och i bitvis fått hållt sej krampaktigt fast på väldigt gropiga vår vägar.Det känns i kroppen idag kan jag säga...  Det är tradition att åka dit å äta vildsvin,men jag åt regnbågsforell,å det va väldigt gott...  Jag kände mej som en stoppad gris när alla kläder skulle på igen å vi skulle åka...men bara det gått nån timme så hade det sjunkit undan så då var jag lika hungrig igen...


Sitta på triken går väldigt bra,det är ju 3 hjul så jag behöver inte tänka på att jag behöver hålla balansen...Utan jag kan bara sitta rätta upp å ner å bara existera...  


När vi åkte hem så skulle vi in i Arvika å tanka,å då stod det en hel buss där med japaner...Å japaner med kamera har vi råkat ut för förut,så det vet vi hur det brukar va...  Medans gubben tanka så gick jag in på toan,å när jag kom ut igen så sa han att jag hade missat nåt stort,det hade varit massa japaner som hade vart framme å tagit kort å suttit på cykeln...Å alla vet ju hur japaner låter,det var som en hel hönsgård...Han hade inte ens hunnit att säga det klart förrän det kom en hel bunt med såna folk igen...Jag stod med ryggen åt dom å tog på mej kläderna igen...Men jag fick ju flytta på mej för dom skulle ta kort å dom fråga om dom fick sitta på den,så dom satt å folk tog kort hej vilt...Å den hönsgården det blir när dom pratar...!Jag stod lite vid sidan av jag...  Dom tar ju kort på allt som är lite ovanligt,å en trike är väl inte dom så vana att se...


Sen fortsatte vi färden hemåt...Å när vi kom hem så tog det inte länge förrän sängen kallade...Det gjorde den sist jag va ute å åkte oxå,ja somna nästan med en gång jag kom hem...Det är väl all frisk luft som jag inte är van...  


Så idag blir det inte så mycke gjort mer än det vanliga å nödvändigaste...Jag ska vila upp min ömma kropp idag...


För på lörda är det dags för nån timme på triken igen...Men då ska vi inte åka mer än emellan Töcksfors å Årjäng,så det är en enkel resa på 2,5 mil,så det blir inte så ansträngande...Vi är med i en liten lokal MC-klubb som heter Foxen MC här,å på lörda så har vi å 3 klubbar till arrangerat nåt vi kallar"MC:n`s Dag"...!!! Då ska vi först mötas här på torget i Töcksfors ca. kl.10.00 å stå här nere på torget å ha olika jippon...Å allmänheten får komma å titta på alla MC:ar å bl.a få info...Å sen mellan 11.30-12.00 åker vi i kortege till torget i Årjäng å står där nån timme å har olika jippon å allmänheten får komma å titta...Det ska bli väldigt kul...!!Så nu hoppas vi bara på fint väder,många cyklar å att så mycket folk som möjligt kommer å besöker oss på torgen där vi står uppställda...  Välkomna alla som har möjlighet!!!


Nu ska ja fortsätta att greja lite här,å sen ska jag ta det ganska lugnt resten av dagen...När gubben kommer hem i kväll så är det helg...!Han är oftast ledig fredagar,så här blir det helg på torsda å lång helg...  


Många solar i mitt inlägg idag men det är sol ut oxå idag så det passar bra...!


Ha det bra allihop så hörs vi snart igen...!

Ovido - Quiz & Flashcards