Alla inlägg under februari 2015

Av Pernilla Albinsson - 26 februari 2015 10:19

Hej mina vänner!Har varit en stillsam vecka sen jag skrev sist.Jag har legat i förkylning,är bättre nu men jag har fortfarande hosta och snuva kvar.Är så hes oxå efter all hostning så det är svårt att prata.Så det varit några stillsamma dagar med bok och mycket sport på tv.Sverige har ju fått 2 guld i skid-VM nu dom senaste 2 dagarna.Jag har en sambo som är norsk,så jag har retat han dom senaste dagarna,för det har ju inte gott så bra för Norge...Men idag på kvinnornas stafett så är jag rädd att dom får sin revansch...

Annars då...??Jag har återigen blivit påmind om att man ska ta tillvara på det man har och va rädd om det.Man vet aldrig hur länge man får ha det kvar...Jag hör och ser såå många som klagar på ungar och gubbar och allt möjligt,och jag kan klaga på saker och ting jag oxå.Men i det stora hela så försöker jag ta hand om och va rädd om dom jag har i min närhet,för jag vet hur fort saker kan ändra sej.Och då sitter man där kanske med ångest över saker man gjort eller sagt eller sånt man inte gjort eller sagt.Då är det för sent...Så ta vara på varann och det ni har och lägg inte energi på strunt...Sånt betyder ingenting när man är borta en dag.

Det var det jag hade att skriva idag.Nu ska jag lägga mej och läsa och vila min förkylning.Igår börja jag på den första av 3 böcker om Mr.Grey....Femtio Nyanser av...Ska läsas här nu...Är väldigt spänd på att se vad jag tycker,det har ju sagts och skrivits såå otroligt mycket om dom böckerna dom senaste veckorna.

Ha det så bra så hörs vi snart igen...

Kram...

Av Pernilla Albinsson - 17 februari 2015 09:27

Hej mina vänner!Har inte hänt så mycket sen sist...Dagarna går och jag gör samma sak varje dag,vanliga vardagliga saker som alla andra gör.
Kroppen mår nog samma som den brukar,ena dagen värre och ena dagen är bättre än den andra.Men det är jag van...
Jag har börjat och försöka va ute och gå igen,försöker med varannan dag.Förra helgen och fram till mitten av förra veckan var bra,då gick jag mellan 3-5 km.varannan dag.Men så blev det halkigt en dag som jag egentligen hade gå dag,och då klarar jag inte gå...!!Sen var det handlings dag och så skulle jag besiktiga bilen,och sen var det helg och annat att göra.Så jag kom mej inte ute förrän igår...Så igår tog jag mina två vänner,stavarna och skenorna,och börja gå...Fy tusan vad halkigt och ont det var att gå....!!Det har varit plus grader så att is och snö har smält och sen så har det frusit igen.Så det var såå spårigt,"knartrete",och isigt och halkigt och gå så jag trodde jag skulle bli tvungen att ge upp...!!Men det är tur att jag är envis...!!För när jag hade gått ca.2 km.på sånt väglag och ramlat 2 ggr.så blev det bättre att gå...Så sista km.hem var normal att gå.När jag kom hem så kändes det som att jag hade gått en halvmil men jag hade egentligen bara gått drygt 3 km...Helt förjävligt var det...!!Så idag har jag en vilodag känner jag.Är öm i både armar,nacke och rygg idag,så idag blir det inte mycket gjort...Ska bara göra det mest nödvändiga hemma här och inte gå utanför dörren...I morgon vill huvet egentligen ut och gå men resten av kroppen orkar nog inte det p.ga halkan,så jag får nog bara varsego och vänta med att gå tills isen är någorlunda borta på vägarna...
Varför har inte kärringen på sej broddar tänker säkert ni...??Men det är bara det att det klarar jag inte att gå med.Jag måste ha helt platt underlag under mina fötter när jag ska gå,går på broddar blir så ostadigt och"vecklete",som jag brukar säga.Så det klarar jag inte gå med...

Jag var ju och besiktiga min bil i torsdas,och det gick jättebra.Jag fick bara 3"bra-att-veta"-saker.Så det ska jag ordna om 1 vecka och sen är bilen helt frisk.Jag ska lämna in den på en verkstad på månda och så hämtar jag den på tisda igen.

På tal på dialekter och språk,så ibland när jag ska skriva ord här på svenska så måste jag tänka,för så som jag säger saker på värmländsk,det heter det inte på ren svenska.Men det är inte helt lätt alla gånger och komma på vad ordet heter så att folk förstår vad jag säger/skriver.

För snart 2 veckor sen så skicka jag äntligen iväg papprena om handikappsersättning.Jag har hållit på med dom sen långt före Jul.Men det är så mycket som ska med och eftersom jag aldrig har skrivit sånt förut så hade jag ingen aning om hur jag skulle skriva och vad jag skulle ta med.Men efter att jag och sambon fått tänkt till lite så fick vi allt iväg några papper.Så jag fick brev från FK förra veckan att dom fått in mina papper och att jag kommer att bli kontaktad av en handläggare inom 3 mån.Så nu är det bara att vänta på att dom ska höra av sej.

I söndas skulle min käre 4 fota vän ha fyllt 6 år.Så då beställde vi midda,kroppkakor,hos mamma och så åkte vi dit och tände ljus hos Chilii och så åt vi mat hos mamma.Jag har ju graven där mamma bor,så då gjorde vi 2 saker samtidigt.

Det var väl det jag hade på hjärtat idag just nu.Så ni får ha en fin dag allihop så hörs vi snart igen...!

Kram på er mina vänner...!

Av Pernilla Albinsson - 9 februari 2015 11:31

Hej mina vänner!Har inte bloggat på över 1 år tror jag,men nu ska jag försöka komma igång igen.
Jag har egentligen inte så mycket som händer i mitt liv att skriva om,så det är väl en av orsakerna till att jag inte skrivit.Det är ju inget roligt att läsa inlägg som nästan är lika...
Men nu ska jag i alla fall försöka igen...
Det är nog inga stora förändringar nu som det var sist jag skrev.Efter den sista fot op.en i Nov. 2013,så är fötterna så bra som dom kan bli.Men det är ju svårt att säga om det blir nån mer op.i framtiden,men inte som det ser ut i dagsläget i alla fall.
Ryggen är som den har varit,har alltid den där molande värken i ryggslutet,vissa dagar är bra och vissa är dåliga.Men jag har lärt mej att leva med det så det går...
Det jag sliter mest med är ju mitt snurriga huvud och balansen.Jag har sen jag skrev sist bytt till helt vanliga avstånds glas,hade progressiva tidigare.För optikern har en teori om att det kanske kunde va det som var"boven i dramat",till att jag var så yr.Men det hjälper inte,jag är fortfarande lika yr...
Jag har undersökt allt som går att undersöka och man hittar inget fel.Så det är väl ännu en sak jag får lära mej att leva med...Vissa dagar är värre än andra,men så är det,det är bara att bita ihop...

Mina dagar ser ganska så lika ut...Går upp på morgon,äter frukost(bästa tiden på hela dagen).Sen plockar jag och grejar här hemma med det som är planen för dagen.Tillåter väglaget så går jag ut och går en runda på minst ett par km.Försöker komma ut varannan dag,men nu under vintern med mycket snö och halka så är det inte alltid att det går.Och jag går bara dom dagar när jag inte har nåt annat inplanerat,eftersom min höft och rygg ballar ur sen.Då gör jag bara det mest nödvändiga...

När det gäller gruppen jag har här på Facebook så är vi snart 1000 medlemmar.Jätte roligt...!!Jag trodde aldrig att den skulle bli det den är idag.Jag är jätte stolt över den...
Det är mycket för alla nya medlemmar som jag vill få igång bloggen igen oxå.För att ni ska veta att den finns och att ni kan gå in och läsa den om ni vill.I början när jag skrev så skrev jag om min barndom,och det kan ju kanske va kul att läsa,om nån vill och är intresserad.

Idag ska jag bara göra några små ärenden,och sen ska jag inte göra så mycket mer.Har inga stora planer för den här veckan,utom torsdag då det är handlings dag och så ska jag besiktiga min bil.

Lovar att jag ska bli bättre på att skriva...
Så ni får ha det så bra så hörs vi snart igen...!!

Kram...

Ovido - Quiz & Flashcards