Alla inlägg under mars 2015

Av Pernilla Albinsson - 25 mars 2015 09:53

Hej mina vänner!Har egentligen inte hänt så mycket så jag har egentligen inte så mycket att skriva.Men jag tänkte att jag kan väl skriva ett inlägg ändå så ni ser att jag inte har glömt bort er...

Jag tycker att jag har kommit in i en bra rutin när det gäller mina promenader.Jag försöker gå varannan dag,men ibland kan det bli flera dagar emellan p.ga att jag ska göra nånting annat just på min promanads dag.Jag var ute och gick 4,4 km.igår,så idag är det en vilodag.Ska åka till mamma snart och hämta björkris som jag ska pynta till Påsk.Och så ska vi äta våfflor bara för att det är våffeldagen idag.

Och så har jag tänkt plantera penséer på Chilii's grav.Jag tog bort granris och ljungen som har varit där under vintern,sist jag var där.Och så vill jag att det ska va pynta och fint där till Påsk.Så då tänkte jag att jag gör det idag när jag ändå ska dit.

Jag sliter just nu med mycket huvudvärk och stela axlar och nacke.Men jag har såna perioder ibland,så jag är van det.Mina ögon är ju fortfarande snurriga.Så när jag är inne hemma så använder jag nästan aldrig glasögon,för då känns det något bättre i ögon och huvud.Men så fort jag ska utanför dörren,antingen bara ut och gå eller köra bil eller handla,så måste glasögonen på.För jag ser ju väldigt dåligt på långt håll...Så när jag har varit ute mycket bland mycket folk och ljud och rörelse så är mitt huvud som en ballong när jag kommer hem.Jag är heeelt utsliten...!!Så då måste jag oftast ta värktablett och lägga mej en stund så att allt i huvud och ögon får stanna och lugna ner sej.Det snurrar konstant när jag är ute eller har glasögonen på mej.Det kan snurra när jag inte har dom på mej oxå,men då märker jag inte det så tydligt.Det är jätte jobbigt....!!Jag har kollat upp allt som går att kolla upp,så det finns inget mer att göra.Så det är ännu en sak som jag måste lära mej att leva med...Så ni som ser mer utanatt jag ser er...Jag är inte högfärdig,utan det är bara det att mina ögon och mitt huvud orkar inte koppla ihop och se vem det är jag möter i bil osv.Jag ser att jag har folk runt mej men jag orkar inte alla gånger se vilka det är.Ska jag riktigt koncentrera mej och se på folk,så måste jag antingen sitta eller stå helt stilla.För jag orkar inte se riktigt annars...Och så måste jag antingen luta mej mot nånting eller ha nån att hålla i,för jag orkar inte stå stilla rakt upp och ner...Men det är sånt jag har haft i flera år så jag borde ha vant mej.Men vissa dagar så bryr jag mej inte så mycket utan jag bara går i min snurriga värld men andra dagar så är jag såååå lett att ha det så här,och att det inte finns nån som kan hjälpa mej att bli av med det...

Nu under sommaren eller nån gång framöver så kommer det förhoppningsvis en kallelse till en ny neurolog.Min gamla ska ha gått i pension nu,så det ska va en ny på gång.Så det ska bli roligt att se om den kan komma på nåt nytt eller ge mej några andra mediciner för ryggen,för det skulle jag oxå behöva ha.Men det är oxå ett projekt för sej själv som jag har lärt mej att leva med..
Nu blev det mycket klag idag,men jag behövde väl det...Magen är skapligt bra jämnt nu i alla fall...Peppar peppar...Det är ju alltid nåt...Jag inbillar mej att det är för att jag har börjat promenera och sen att jag äter Inolaxol 2 ggr./dag,och så tar jag ett päron varje dag.Jag har fått för mej att ett skala päron om dagen är bra för magen,i alla fall för min mage...

Nu ska jag snart börja och göra mej i ordning för att åka ut...Så ni får ha det så bra så hörs vi snart igen mina vänner...

Kram...

Av Pernilla Albinsson - 16 mars 2015 11:29

Hej mina vänner!Jag vet att det är ett tag sen jag skrev,men jag har väntat...Väntat på denna dag då vi har blivit 1000 medlemmar i min grupp...Jag är såå stolt och glad över denna grupp...När jag starta gruppen för ett x antal år sen så trodde jag aldrig i min vildaste fantasi att den skulle bli det den är idag.Det var faktiskt min gubbe som kom med idéen den gången att"du ska inte starta en grupp för er med Ryggmärgsbråck...?"Och så blev det,det tog länge innan folk fann dit,men idag är det väldig aktivitet där.Och det är jag såå stolt och glad över.Att JAG har klarat fixa nåt som är till nytta och glädje för såå många.Jag har fått mycket positiv respons på den men jag har oxå tagit mej en paus från gruppen och överlåt den till andra att bli admin.under ett tag.För jag hade fullt upp med annat en period så jag hann inte med gruppen så mycket som jag ville.Men sen ett x antal år sen tillbaka så är jag tillbaka som ensam admin.Och det känns bra.Jag är jätte stolt över denna grupp ska ni veta...

Annars då...?Det är nog ganska sej likt,dagarna går och en del dagar är bättre eller sämre än andra.Men så är det för alla...
Jag har äntligen kommit igång med mina promenader igen...Jag prova för några veckor sen att gå,men då ramla jag flera gånger p.ga halka.Så då tänkte jag att jag måste vänta tills det är barmark.Och det är det nu,i alla fall där jag brukar gå.Jag försöker komma mej ut varannan dag.Men passar det inte så utan att jag måste göra andra saker en"gå-dag",så går jag bara en annan dag.

Igår var det en"gå-dag"...Så jag bestämde mej för att jag skulle gå 1 timme och så skulle gubben min komma efter i bilen och plocka upp mej.För vi hade bestämt att vi skulle hämta hem triken från vintervilan hos mamma.Så jag börja gå,och jag hann nästan 4,5 km.innan jag inte kunde gå längre.Så då fick jag sätta mej och vänta några minuter på att gubben skulle komma med bilen.Jag kunde inte gå längre p.ga att då hade jag varit tvungen att gå på E18,och det frestar mej inte,så därför stanna jag.

Vi åkte alltså till mamma och hämta triken,den har stått i hennes garaget under vintern.Men nu är den här,och bara väntar på att vi ska ta våran första tur för i år.Jag fick ta bilen hem igår så det var bara gubben som åkte själv igår.Men vi får hoppas på många fina dagar under våren och sommaren,så vi kan ta oss några turer.

Det var väl det jag hade att skriva idag.Men ni får ha det så bra så hörs vi snart igen mina vänner...

Kram...

Ovido - Quiz & Flashcards