Alla inlägg under augusti 2013

Av Pernilla Albinsson - 26 augusti 2013 11:46

Hej mina vänner!

Tänkte bara skriva litt,har egentligen inte hänt så mycket nytt sen sist...Dagarna är ganska lika här...  


Om 1 vecka ska jag på min årliga kontroll till Neurologen...Jag har börjat skriva ner sånt som jag vill ta upp med läkarn.Skriver jag inte upp det så glömmer jag hälften...  Bl.a så ska jag ta upp det där med mediciner för min rygg å höfter.Det var uppe till diskussion i fjol oxå när jag var där,men då fick jag till svar att jag redan åt dom starkaste,å det har även läkarn här på VC sagt...Men jag VET å menar på att det finns visst starkare mediciner att skriva ut,jag äter bara Diklofenak å Panodil,å det är ingenting i jämförelse med andra mediciner...Jag menar inte att jag ska behöva ta dom varje dag,men jag vill ha några att ta till när dom vanliga inte fungerar...


Jag har börjat att va ute å gå varannan dag på morgon nu...Jag gick 3 dagar förra veckan men har haft paus under helgen...Men i morse var jag ute igen...Jag går en runda som enligt Runkeeper på mobilen ska va 2,9 km,det tar mej 45 min.Jag har oxå börjat gå med stavar,å det ger ett väldigt gott stöd å är väldigt gott att ha...När jag börjar bli trött å sliten så börjar jag vingla å dra åt höger,å då har jag kommit på att det är väldigt gott att ha med stavarna för dom hjälper mej att hålla emot...Så nu är det en gå ledig dag i morgon,å då ska jag åka å hälsa på en kompis...  Det ska bli kul...  


Jag väntar oxå på brev från ortoped mottagningen ang.op.Men det har bara gått 2 veckor idag sen jag var hos min ortoped så jag får nog vänta nån vecka till innan jag får brev...


Nu har jag gjort allt det jag ska göra för idag så nu ska jag sätta mej å läsa,det har jag inte hunnit med på flera dagar...  


Men ni får ha det så bra så hörs vi efter att jag varit hos min Neurolog...


Kram...



Av Pernilla Albinsson - 12 augusti 2013 17:28

Hej mina vänner!Tänkte bara göra ett inlägg...


Idag har jag gjort lite förändringar på min Facebook,så får vi se vad det blir för reaktioner på det,OM det blir några reaktioner överhuvudtaget...För jag ska förklara här hur jag tänker,men jag vet ju inte hur många å vilka som läser min blogg så jag vet ju inte vem som ser vad jag skriver,men sånt man skriver brukar ibland kunna sprida sej...Jag har tagit bort dom flesta som kommer från Töcksfors på min vännelista,absolut inte för att göra mej ovänn med nån eller för att jag inte vill ha nåt med personerna i fråga att göra.Men just för att jag tycker att allt förekommer framför en dator för många i dagens läge,istället för att t.ex besöka eller ringa/sms å fråga hur läget är så kollar folk bara på Facebook,för där får man ju reda på allt...! Å så vill inte jag ha det,är det nån som vill mej nåt så vet dom flesta mitt mobil nr.eller så vet man vart jag bor,så det är bara att ringa/sms eller komma på besök om ni vill veta hur jag mår...  Det här gör jag mycket för min egen del men oxå för andras del,för jag tycker att världen har blivit helt knäpp å det vill inte jag va med på...Mycket förekommer å handlar om dator,telefoner eller annan teknik för att kommunicera nu för tiden istället för att göra som man gjorde förr...Ringa/sms:a eller komma på besök...

Så nu har jag bara ett fåtal från Töcksfors på min vännelista men dom aller flesta kommer från andra ställen i Världen.Å så har jag mycket Facebook kvar p.ga min grupp som jag är jätte stolt över...Vi är över 800 medlemmar där nu...Å så länge folk vill ha den kvar så kommer jag va admin.å då måste jag ha Facebook...Så nu har jag mest Facebook som det är tänkt ifrån början...För att kunna hålla kontakten med dom folk som inte bor i min närhet...Så sån är det med den saken...Jag är alltså inte ovän med nån så det är inte därför jag har tagit bort nån utan ni får gärna komma på besök eller höra av er på annat sätt...  


Nu över till mitt besök på ortopeden idag...Det blir så vi prata på ifjol å som jag ville...Det blir op.inom dom närmaste månaderna,min ortoped ska skicka kallelse inom det snaraste...Det kommer att bli samma op.som den sista på höger foten...Förskjutning av hälen,klyvning av fotryggen å förlängning av senorna i tårna + några stift...Så det blir gips igen i ca.7-8 veckor å sen börja rehab träning...

Så det här har varit en givande å bra dag...  


Plus att vi fick massa kantareller av våran snälla granne My Olofsson i morse som jag har förvällt nu sen jag kom hem ifrån Karlstad...  Det var väldigt väldigt snällt!!!  Jag orkar inte gå i skogen å när helgen kommer så är det så mycket som ska göras så det är svårt för Gunnar å hinna med oxå...Men han är allt ute i skogen å tittar efter svamp själv oxå så snart bara han får tid över...Han tycker det är väldigt roligt å gå i skogen...Men det var jätte snällt My,om du läser det här att du tänkte på oss när du tyckte att du hade för mycket svamp...Det uppskattas jätte mycket å jag blev jätte glad...Där fick du en stooor stjärna i himlen från mej...  


Nej,nu hör jag att det åskar så nu drar jag ut för idag men ni får ha det så bra så hörs vi nog snart igen!


Kram...

Av Pernilla Albinsson - 8 augusti 2013 11:10

Hej mina vänner!Tänkte passa på att göra ett nytt inlägg när jag ändå kommer ihåg det...   Det har egentligen inte hänt nåt nytt sen sist,dagarna ser ganska lika ut å försvinner i en våldsam fart...


På månda ska jag till min ortoped i Karlstad å prata op.! Om det blir som vi har pratat på tidigare å som jag hoppas å tror så är det tänkt att det ska bli nån gång under en snar framtid här... Vet inte vad han tänker göra,men det är sånt vi ska diskutera på månda...Men det blir väl ungefär samma op.som på höger foten skulle jag tro.Men jag tror inte att det behövs 3 op.på vänster foten för att få ordning på den,men det får jag mer reda på på månda...


När det gäller min mage så är den faktiskt bättre ordning på.Under sommarn så har vi varit mycket ute på turer å då är det inte alltid så lätt att äta som man gör när man är hemma.Å när man är ute på tur så är det ju roligt å kunna unna sej litt mer än vad man gör när man är hemma.Så jag får ju ta magen som den är,det är ju bara jag som äter...   Jag äter Inolaxol 3 ggr./dag,å det fungerar jätte bra så länge jag inte får inte mej för mycket socker å sötsaker...För det är rena limmet för min mage...! Så än så länge så fungerar det bra...  


Annars när det gäller ryggen å höfter så är jag inne i en bra period,det vanliga onda har jag ju men det tänker jag inte så mycke på,det är jag ju van...Men det går ju i skov så vi får se hur länge den snälla perioden stannar den här gången...  


Jag skulle egntligen ha varit hos ortopedtekniska på månda oxå å ordna med vinterskor.Men det har jag avbokat...För jag kom på en dag att det är ju ingen idè för mej att titta ut å ordna med skor när jag ändå ska operera mej om nån månad.För då stämmer ju inte dom avtrycken å skorna som jag har...Så det besöket väntar vi med tills efter att jag pratat med ortopeden på månda så jag vet hur det blir...


Nu är jag inne i en period där jag läser mycket...Jag läste precis ut en bok igår som jag börja på i söndas.Hittar jag en bok som jag tycker är bra så har jag med den överallt å jag läser så fort jag inte har nåt annat att göra...Det är avkoppling för mej det å sitta å läsa...Å jag vill ha en bok att hålla i så alla andra ljudböcker å alla andra sorts böcker tycker jag inte om...Men jag är väl gammaldags...  


Promenader har det blivit lite med nu under sommarn...Jag är som ni vet ingen människa som tycker det är roligt att gå bara för att gå,utan jag vill ha en orsak att gå...Å det har jag ju inte nu...    Men det är som det är med den saken...  


Nej,nu ska jag snart sätta mej på min balkong å läsa å inte göra så mycket mer idag...Men ni får ha en fin dag alla så hörs vi snart igen...! 

Kram på er...  



Ovido - Quiz & Flashcards