Alla inlägg under november 2013

Av Pernilla Albinsson - 21 november 2013 08:36

Hej mina vänner! Vet att jag inte skrivit på ett bra tag men jag har helt enkelt inte haft ork å lust...


Igår var det 2 veckor sen operation...! Dom 2 veckorna som har gått har gått både fort å väldigt sakta.Fort för att gubben redan har börjat jobba idag efter att ha haft semester i 2 veckor,å sakta för att jag sitter som jag gör.Jag kan göra saker men allt är så mycket mer besvärligt,å allt jag tar i åker på golvet å jag kör in i grejer å allt bara är vrångt vissa dagar...Jag har haft några riktigt dåliga dagar då jag har tyckt att allt bara har varit emot mej.Men det känns lite bättre idag.


Det onda var inte så farligt i början,men nu den sista veckan så har det börjat göra mer å mer ont,riktigt ont i vissa stunder.Men det är för att benen som är kapade börjar gro ihop å nerver som börjar finna nya vägar,å allt börjar å ska läka inne i foten,å det gör ont...!! Fast ont vet jag inte egentligen om det är det rätta ordet...Det gör ont ibland men det spränger,värker,isar,pirrar å allt på samma gång.Jag har en kall känsla i foten hela tiden,den känns som om den skulle va iskall men när jag känner på tårna så är dom normalt varma.Men det känns som när man är ute på vintern å blir iskall på fötterna,det brukar bli så kallt så det värker...Den känslan har jag i foten.Å så helt plötsligt så kan det sticka till,som om man skulle sticka en nål i en nerv nånstans i foten.Men då är det väl en nerv som försöker hitta sej en ny väg...Så det är mycket känslor ute å går nu på dagarna,både i foten å inom mej.Jag har morfin både långtids-och korttids-verkande som jag kan ta om det blir för illa.Det spelar ingen roll hur jag håller foten om det gör ont,det bästa är å hålla den fritt i luften,men det är inte så lätt.Man har ju flyttat hälen,så den är det som jag har störst problem med.För jag har ju ett benstöd på rullstolen,men jag kan inte ha foten emot det stödet för då pressar foten ner emot gipset å det gör såå ont...Så det bästa är å ha foten ner,antingen på golvet eller så att den hänger fritt å inte emot något stöd som klämmer.Men det är inte helt lätt å få till det när jag sitter som jag gör.När jag inte gör nåt speciellt så kan jag ju ha foten så att det inte gör så ont,men ska jag köra iväg eller göra något speciellt så måste jag ju ha foten på stödet,å då gör det ont.Men det måste gå...När jag lyfter foten som känner jag att man i operationen har kapat å flyttat hälen,för jag känner att den inte är hel å hänger med resten av foten.För när jag lyfter foten uppåt så ramlar hälen neråt emot gips väggen.


Idag har gubben börjat jobba efter 2 veckor hemma.Han har varit väldigt go att ha hemma...  Fast det är en utmaning för både mej å andra i min omgivning när jag sitter så här.Jag måste ha mycket mer hjälp nu än annars,å det är svårt för mej att fråga om det å det är svårt för andra å veta vad som dom ska hjälpa mej med å inte.Men det måste gå,men det är inte lätt...Mamma kommer hit å hjälper mej sen med det jag vill ha hjälp med...  


I söndas var der 1 år sen Chilii somna in.  Så då var vi på Bangstad vid graven,gubben körde mej i rullstolen fram till graven.  Det var fint å gott å få va där den dagen...  Hon var det bäste jag hade å hon är väldigt saknad...  


Nästa freda,den 29 Nov.så ska jag till ortopeden å byta gips å ta stygnen å sen även in på tekniska å gjuta form till skena som jag ska ha efter att jag har tagit bort gipset helt.Får väl då reda på hur länge jag ska ha gips,antingen så blir det till veckan före Jul eller så blir det att man tar bort det i mellandagarna.Vi får se hur det blir...Oavsett så blir det en väldigt lugn å fridfull Jul här.

Vi har börjat med lite förberedelser till Julen.Men jag ska stryka dukar nån dag,Å så blir det väl att ljusstakarna å stjärnorna kommer upp den helgen när det är 1:a advent.Vi hinner inte före eftersom jag måste ha hjälp.


Ni får ha en fin dag så hörs vi snart igen...!!


Kram på er allihop...!




Av Pernilla Albinsson - 13 november 2013 14:36

Hej mina vänner! Lika bra jag säger det med en gång....Nu kommer det ett"stackars mej"inlägg...


Idag är det 1 vecka sen jag operera mej,precis nu för 1 vecka sen så låg jag på operations bordet...Den veckan som gått har vart såååå låååång....Det känns som det är en hel evighet sen jag gjorde operation,å så är det bara 1 vecka sen....!!! Jag har minst 5-7 veckor till framför mej...!! Jag vet att jag inte ska klaga för det finns alltid dom som har det värre...det vet jag...Men det som är såå besvärligt här är att allt jag ska göra är såå krångligt,"tångvint"som vi säger här i Värmland.Jag kör ju runt i rullstol med vänster ben rätt ut.Å så fort jag ska intill nånting så måste jag antingen vrida benstödet åt sidan å ta ner foten eller så måste jag ta av hela stödet.Men jag orkar inte sitta med foten ner för många minuter förrän det börjar pulsera å göra ont...Å då måste foten upp igen...Sen så ska jag vända mej å stolen eller kunna göra nånting i köket så måste jag antingen va ensam eller så måste folk flytta sej,för annars kommer jag inte runt...Å på vissa ställe så måste jag baka å krångla å köra in i ett annat rum för å sen kunna komma in dit jag har tänkt mej.Som om jag ska in på toan t.ex så måste jag först öppna dörren när jag kommer från kökshållet,å sen måste jag åka in i finrummet som ligger precis bredvid,för å få vänt för å sen komma in på toan.Tångvindigt....Jaaaa.... Men det måste jag bara stå ut med...!!Å grejer välter å åker ner,å jag tappar grejer å allt bara krånglar...!!!


Å sen nästa utmaning är å behöva ha hjälp till nästan allt jag ska ha gjort,det är inte lätt...!! Jag är INTE den som ber folk om hjälp,men det är oxå en sak jag måste lära mej...Sen är det såna grejer som jag inte klarar alls å göra,det måste jag lära mej å vänta på att nån annan ska göra...Å det är en stooor utmaning för mej som är van å klara mej själv å van å göra grejer på mitt sätt när jag vill...Inte roligt....!! Men jag måste finna mej i det...!!


Så just nu så är det en stor utmaning att va både mej å dom som är i min närhet just nu ett tag.Men det måste vi finna oss i,å försöka jämka på saker å tid hit å dit så det blir så bra som möjligt...Men allt sånt här är inte så lätt å förstå förrän man väl sitter i samma situation själv.


Sen så fick jag brev från Ortoped mottagn.i måndas,att jag den 28 Nov.ska å ta stygnen å byta gips och på samma gång gjuta form till skenan som jag sen ska använda i några månader.Den service linjen som går härifrån går vid 07.20 på morgon å är tillbaka här emellan 15.30-16.00 nån gång.Det blir för länge för mej å sitta,jag brukar lägga mej en stund mitt på dagen för å få rätta ut mej å få ändra ställning.För som det är nu så kan jag inte sitta eller ligga som jag är van till å göra,å det gör att jag får så ont i ryggen.Så därför blir det inte så lätt för mej å åka den linjen.Så ja börja å ringa igår å fråga runt hur å vad som krävs för att jag ska kunna få en taxi hela vägen.Å det är ett intyg ifrån läkarn som styrker att jag inte orkar sitta så länge...Så jag ringde å fick igång en förfrågan om det igår.Å har jag inte hört nåt vid kl.09.00 i morgon bitti så ska jag ringa tillbaka.Får jag avslag på min förfrågan så får jag försöka byta dag till den 29 Nov.Då gubben kan köra mej.Men det får jag ta i morgon...


Nu ska jag sätta mej å läsa en stund tror jag tills gubben kommer tillbaka,han är bara ute ett ärende...



Men ni får ha det så bra så hörs vi snart igen...!


Kram å er...  



Av Pernilla Albinsson - 9 november 2013 11:34

Hej mina vänner!Nu är operationen gjord å jag är hemma igen...


Jag gjorde ju operationen i onsdas den 6 Nov.Jag skulle va i Karlstad kl.12 den dagen,å hade inte fått ätit sen kväll före,så jag börja å bli hungrig innan jag kom till Karlstad.Men jag fick ju inte äta så det gick ju inte å göra nåt åt...


Men jag kom mej i alla fall till operation,å fick där lugnande+ värktabletter,å fick sen byta kläder.Å sen var det att sätta sej å vänta...å vänta....å vänta....Först kom läkarn å rita å berätta vad å hur han skulle göra,å sen fick jag vänta ytterligare innan narkos sköterskan kom å hämta in mej.Då var det dags...Då satte dom nålar  å klädde på mej hår hätte å massa värme filtar.En typ av täcke som dom bara la över bröstkorgen som dom koppla på ett tjockt rör på fick jag när jag kom in i op.salen,som det blåste värme ur...Det blir väldigt gott å varmt...  Jag är så frusen av mej å inne i operations salen så är det ju såå kallt...Det är 20-21 grader men det är stora fläktar å utsug i taket som gör att det känns så kallt....Men jag fick syrgas å narkos nästan direkt så jag hann inte känna att det var så kallt innan jag somna.


Klockan var 14.15 när jag titta på klockan sista gången,å sen var den 16.00 när jag titta nästa gång...Då låg jag på uppvak,å hade syrgas i näsan,som jag hatar...!! Så den tog dom bort nästan direkt.Å sen fick jag massa morfin å grejer emot smärtan.Jag blev kvar nere på uppvak tills strax före 21 på kvällen p.ga att jag hade för hög puls å hade väldigt tungt för att andas.Dom ville inte skicka upp mej till avd.innan det hade stabiliserat sej.Man tog EKG men det var inget fel å man kunde inte förklara varför jag reagera som jag gjorde.

Men det blev i alla fall bättre utöver kvällen å jag kom upp till avd.å fick äntligen mat...!! Då hade det gått över 24 timmar sen jag hade ätit sist...Så dom smörgåsarna å den yoghurten jag fick då försvann väldigt fort å var väldigt goda...


Sen så ringde jag till mina anhöriga för att tala om att allt hade gått bra.Å sen var det natta...!! Jag låg på en sal med 3 äldre damer så det var inte så tyst,så det var inte så lätt att sova.Men det blev väl några timmars sömn...


Sen blev det torsda morgon å jag fick komma upp med hjälp av personalen.Å få tvättat mej osv.Dom körde mej på toastolen när jag skulle till toan,å annars så satt/låg jag i sängen.Först så fick vi frukost,å den åt jag upp väldigt fort...Dels så älskar jag mat på morgon å dels så var jag fortfarande hungrig sen dagen före...  Så den maten försvann fort...Å så fick jag värktabletter plus mina andra mediciner som jag tar i vanliga fall på morgon.Kvällen före så hade jag oxå fått en spruta emot blodpropp i magen oxå...  jag hatar sprutor,så den sprutan får gubben sätta på mej.Jag ska ha en varje kväll i 10 dagar...  Det att jag har sån sprutskräck är för att jag blev skrämnd när jag var liten å var på sjukhus å alla som skulle sticka hit å dit.Å när jag blir rädd så försvinner ju ådran,den rullar iväg,men jag kan inte styra över det...


Men på torsda förmidda så kom i alla fall till slut läkarn som hade gjort op.en.Å eftersom allt hade gått bra å allt såg bra ut å att jag ville hem,så skrev han ut mej.  Jag förklara ju att jag hade en gubbe hemma dom första 14 darana å sen att jag hade massa hjälpmedel hemma,så det var väl det som gjorde att han konstatera att jag kunde åka hem.

Sen efter ett tag så kom det en sjukgymnast å prata lite å gav mej ett träningsprogram med olika övningar som jag ska göra flera ggr./dag.Å eftersom jag inte får belasta på foten utan bara punktmarkera så är det ju inte aktuellt för mej att gå med varken kryckor eller rullator,utan det är rullstol som gäller.Med foten i högläge,,,


Innan jag fick åka hem så körde dom ner mej till ortoped mottagningen å la på mer gips,för att det hade blött igenom,så för att det inte skulle synas så gjorde dom så.Sen så fick jag lunch.Å sen var det återigen att sitta å vänta...å vänta...å vänta...På att till slut den liggande transporten skulle komma å köra mej hem...  Jag får ju inte sitta med foten ner för länge så därför kunde jag inte åka vanlig bil hem.

Det var väldigt gott å komma hem igen...    Så nu sitter jag här med en fot i gips som jag ska ha i 6-8 veckor.Ska tillbaks om 3 veckor å ta stygnen å gjuta form till natt skena,å sen ska det gipsas om.Så runt Jul nån gång blir jag av med gipset å ska röntga foten å prata med läkarn igen.


Det man har gjort med foten är att man har förskjutit framfoten,å alltså klyft foten över fotryggen.Sen har man flyttat hälen å sen stiftat tårna å även satt stift vid hälen.Det är för att jag ska få en rakare fot å för att jag ska kunna gå på hela fotplattan å inte på utsidan av foten så som jag har gått tidigare.


Jag har 2 sorters morfin,en långttidsverkande som jag tar på morgon å kväll å en som jag kan ta vid behov.Sen är det sprutorna som jag ska ha i magen emot blodpropp,som gubben får sätta.Å sen har jag fått medel för magen för att jag blir mer stillasittande nu.


Allt går bra här,har börjat få sen-drag å speciellt på kväll när jag lagt mej så värker det i hälen å tårna.Men bara att jag har tagit morfinet så sover jag som en klubbad oxe...  Eftersom jag måste ha massa kuddar under foten så måste jag ligga på ryggen hela natten,å det är jag absolut inte van...Men nöden har ingen lag,måste man så måste man...


Men ni får ha det så bra så hörs vi snart igen...!


 Kram på er allihop...!!  




Av Pernilla Albinsson - 4 november 2013 13:53

Hej mina vänner!

Nu börjar det närma sej...På onsda är det dags för operation av vänster foten...!


Ringde nu vid halv 2 å fick exakt klockslag som jag ska va inne.Å jag ska va i Karlstad kl.12.Så då behöver jag inte åka förrän på onsda morgon...   Jag var rädd för att det skulle bli så tidigt på morgon så att jag skulle behöva åka in i morgon kväll redan å sova på patient hotellet,men det behöver jag alltså inte...  Jag är väldigt hemma kär å vill va hemma så mycket som möjligt,så jag SKA hem igen på torsda,jag VILL hem då,jag ska göra allt det jag kan för att få komma hem då...Å är allt bra så ser jag ingen anledning till att jag ska behöva ligga där längre än nödvändigt å ta upp en sängplats som nån annan behöver mycket bättre än mej...Jag har en gubbe som ska va hemma hos mej nästan sammhängande i 2 veckor,å jag har alla hjälpmedel som jag behöver som bara står å väntar på att få användas...Så går det lika bra som det brukar så kommer jag hem i liggande transport nån gång utpå dagen på torsda...  


Sista veckan så har jag haft fullt upp,med allt från tvättning av massa kläder,till handling å till städning.Igår dammtorka jag här,fick hjälp på slutet av gubben,för då hade jag sååå ont i ryggen å höfterna så jag trodde jag skulle gå åt.Men golven ska han städa på torsda innan jag kommer hem.  Jag dammsugar å skurar väldigt sällan,utan det brukar gubben göra.För det är så tungt å besvärligt med min balans å min rygg.Så det brukar han göra...  Hade jag inte haft han så hade jag inte klarat mej så bra som jag gör,han är guld värd den gubben...  


Det blir full narkos,har alltid fått det,p.ga att mitt bråck sitter nere vid svanskotan så jag vill inte å anestesi läkarn vill inte att jag ska ha ryggmärgsbedövning för att mina nerver ligger inte där dom ska i ryggen.Så jag brukar sova så gott så å jag brukar aldrig må dåligt när jag vaknar.Litt groggy brukar jag ju va,men det ska man ju va...  


Det som blir jobbigt är att jag inte får äta efter klockan 24 i morgon kväll å fram till efter att operationen å allt är klart.Så det vill säga att jag kommer inte få mat på väldigt länge...  Å jag som måste ha mat direkt jag står upp på morgon...  Det är tur jag är ensam hemma på onsda morgon,den enda som får stå ut med mej är mamma,för hon ska köra mej till Karlstad .


Sen i lördas så äter jag tabletter så att mensen inte ska börja,den ska jag egentligen ha nu men jag drar på den tills jag är hemma igen från sjukhuset.Å så har jag sen i lördas gjort uppehåll med Diklofenaken p.ga stor blödningsrisk under å efter operationen.Å det märks verkligen att jag inte tar den,för jag har haft ont under hela helgen.Å idag är det ännu värre p.ga att jag städa igår,å stod å gick mycket.Det tycker inte min rygg om...  Men nu ska jag inte göra så mycket mer den här veckan så då kan jag ha ont...Å på onsda så får jag massa värktabletter,så då ska det väl bli bättre...  


Nej,nu tror jag inte jag har så mycket mer att skriva...Utan ni får ha det så bra så hörs vi igen så fort jag har kommit hem å jag har kommit mej någorlunda efter operationen...   


Kram på er mina vänner...!   

Ovido - Quiz & Flashcards