Direktlänk till inlägg 21 november 2013

Torsda 21 Nov.2013

Av Pernilla Albinsson - 21 november 2013 08:36

Hej mina vänner! Vet att jag inte skrivit på ett bra tag men jag har helt enkelt inte haft ork å lust...


Igår var det 2 veckor sen operation...! Dom 2 veckorna som har gått har gått både fort å väldigt sakta.Fort för att gubben redan har börjat jobba idag efter att ha haft semester i 2 veckor,å sakta för att jag sitter som jag gör.Jag kan göra saker men allt är så mycket mer besvärligt,å allt jag tar i åker på golvet å jag kör in i grejer å allt bara är vrångt vissa dagar...Jag har haft några riktigt dåliga dagar då jag har tyckt att allt bara har varit emot mej.Men det känns lite bättre idag.


Det onda var inte så farligt i början,men nu den sista veckan så har det börjat göra mer å mer ont,riktigt ont i vissa stunder.Men det är för att benen som är kapade börjar gro ihop å nerver som börjar finna nya vägar,å allt börjar å ska läka inne i foten,å det gör ont...!! Fast ont vet jag inte egentligen om det är det rätta ordet...Det gör ont ibland men det spränger,värker,isar,pirrar å allt på samma gång.Jag har en kall känsla i foten hela tiden,den känns som om den skulle va iskall men när jag känner på tårna så är dom normalt varma.Men det känns som när man är ute på vintern å blir iskall på fötterna,det brukar bli så kallt så det värker...Den känslan har jag i foten.Å så helt plötsligt så kan det sticka till,som om man skulle sticka en nål i en nerv nånstans i foten.Men då är det väl en nerv som försöker hitta sej en ny väg...Så det är mycket känslor ute å går nu på dagarna,både i foten å inom mej.Jag har morfin både långtids-och korttids-verkande som jag kan ta om det blir för illa.Det spelar ingen roll hur jag håller foten om det gör ont,det bästa är å hålla den fritt i luften,men det är inte så lätt.Man har ju flyttat hälen,så den är det som jag har störst problem med.För jag har ju ett benstöd på rullstolen,men jag kan inte ha foten emot det stödet för då pressar foten ner emot gipset å det gör såå ont...Så det bästa är å ha foten ner,antingen på golvet eller så att den hänger fritt å inte emot något stöd som klämmer.Men det är inte helt lätt å få till det när jag sitter som jag gör.När jag inte gör nåt speciellt så kan jag ju ha foten så att det inte gör så ont,men ska jag köra iväg eller göra något speciellt så måste jag ju ha foten på stödet,å då gör det ont.Men det måste gå...När jag lyfter foten som känner jag att man i operationen har kapat å flyttat hälen,för jag känner att den inte är hel å hänger med resten av foten.För när jag lyfter foten uppåt så ramlar hälen neråt emot gips väggen.


Idag har gubben börjat jobba efter 2 veckor hemma.Han har varit väldigt go att ha hemma...  Fast det är en utmaning för både mej å andra i min omgivning när jag sitter så här.Jag måste ha mycket mer hjälp nu än annars,å det är svårt för mej att fråga om det å det är svårt för andra å veta vad som dom ska hjälpa mej med å inte.Men det måste gå,men det är inte lätt...Mamma kommer hit å hjälper mej sen med det jag vill ha hjälp med...  


I söndas var der 1 år sen Chilii somna in.  Så då var vi på Bangstad vid graven,gubben körde mej i rullstolen fram till graven.  Det var fint å gott å få va där den dagen...  Hon var det bäste jag hade å hon är väldigt saknad...  


Nästa freda,den 29 Nov.så ska jag till ortopeden å byta gips å ta stygnen å sen även in på tekniska å gjuta form till skena som jag ska ha efter att jag har tagit bort gipset helt.Får väl då reda på hur länge jag ska ha gips,antingen så blir det till veckan före Jul eller så blir det att man tar bort det i mellandagarna.Vi får se hur det blir...Oavsett så blir det en väldigt lugn å fridfull Jul här.

Vi har börjat med lite förberedelser till Julen.Men jag ska stryka dukar nån dag,Å så blir det väl att ljusstakarna å stjärnorna kommer upp den helgen när det är 1:a advent.Vi hinner inte före eftersom jag måste ha hjälp.


Ni får ha en fin dag så hörs vi snart igen...!!


Kram på er allihop...!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Albinsson - 16 juli 2017 13:19

Hej mina vänner!Nu är det ett tag sen jag skrev,men det händer inte så mycket här så älta om det samma hela tiden orkar jag inte... Värken och de problemen jag har med det är väl ganska så likt,fast sen nån gång på vårkanten mars-april så börja värk...

Av Pernilla Albinsson - 14 maj 2017 11:28

Hej mina vänner!Vet att jag inte har skrivit på väldigt länge,men det händer inte så mycket nytt här och jag orkar inte skriva om samma sak som jag har skrivit om massa gånger förut...Dagarna är ganska så lika sen förr,men det som är annorlunda nu är...

Av Pernilla Albinsson - 16 februari 2017 13:52

Hej mina vänner!Nu har det återigen gått ett sånt långt uppehåll sen jag skrev som jag har lovat sååå många gånger att det inte ska göra.Men det är bara det att jag tycker inte att jag har så väldigt mycket nytt att skriva om,jag har ju liksom skrivi...

Av Pernilla Albinsson - 14 november 2016 16:49

Hej mina vänner!Nu var det länge sen jag skrev sist,men det händer inte så mycket här så därför har jag inte så mycket att uppdatera bloggen med heller... Men just november månad har de sista åren blivit väldigt mycket en"minne-månad" för mej.Dels...

Av Pernilla Albinsson - 9 september 2016 17:12

Hej mina vänner!Kommer med ett inlägg idag oxå...Idag har jag sett på dopet av den minsta prinsen i vårat kungahus.Ni som känner mej vet att jag är väldigt förtjust i dessa människor,och försöker hänga med på det som händer. Så idag har jag inte hun...

Ovido - Quiz & Flashcards