Direktlänk till inlägg 6 april 2012

Operation...

Av Pernilla Albinsson - 6 april 2012 17:04

Hej mina vänner!Ska försöka å uppdatera er lite på va som hänt den senaste veckan…

Måndan börja me att ja gjorde det ja alltid brukar göra på morgon här,så det gick skapligt bra att inte äta.Ja drack kaffe å massa vatten så det gick bra…

Min mor kom å hämta Chilii,hon skulle ha henne medans Gunnar körde mej till Karlstad.Ja ville va ute i go tid så ja va i Karlstad vid 12 å skulle va inne vid 13.Men ja ska anmäla mej å ja ska på toan å ja ska hinna å gå dit ja ska,så ja vill va ute i tid…

När ja väl hade gjort allt det å ja väl hade kommit in i op.slussen så gick allt skapligt fort.Ja fick bandet på armen å mediciner emot illamående+värktabletter,å så var ja inne å klädde om å fick på mej såna där fina kläder,strumpor å skjorta…;-)Sen så vart det ut å sätta sej i väntrummet.Så kom narkos-sköterskan efter ett tag å prata,å sen så ringde hon efter kirurgen,som kom å rita å berätta hur han hade tänkt sej att op.en skulle gå till…

Sen så fick ja följa me narkossköterskan till rummet före op.sal så fick ja på mej sån där fin grön nät-mössa…;-)Å sen var det till att gå in i op.sal…Där fick ja ju lägga mej på den där smala britsen,å man sätter nål å börjar ge mej massa mediciner intravenöst,narkos-medel+ lugnande.Sen så kom syrgasen å sen så kommer ja inte ihåg så mye mer…


Sen vaknar ja ca.2 timmar senare på uppvak.Ja mår bra men är väldigt trött å har väldigt ont i foten…Så ja får 2 sprutor me nåt morfin-preparat innan det ger nån effekt.Sen kommer kirurgen efter ett tag å berättar att op.en blev mer omfattande än han först hade tänkt sej.Han hade sågat i 2 ben,hälen å fotryggen,å sen så hade han förlängt nån tåsena,å satt in 5 stift,2 snett på utsidan av foten å 2 från stortån å inåt emot fotryggen å 1 stift vid hälen å inåt emot foten.Hoppas ni hänger me på va ja menar…;-)

Ja fick smörgås å juice innan 2 stycken från avdelningen kom å hämta mej.På salen där ja skulle ligga så fick ja hjälp till toan,å ja fick mer smärtstillande å mera mat å dryck.Ja åt å drack allt det ja kunde få tag i…Vi fick se att det hade blött igenom lite på gipset,men sköterskan rita på gipset för att se så att det inte skulle bli större blödnings-område.Men det blev inge mer blod medan hon jobba…

Ja sov mest hela kvällen å man kom in till mej me mediciner å mat/dryck…På natten när sköterskan kom in me antibiotikan  å värktabletter så skulle hon hjälpa mej på toan,å när hon skulle hjälpa mej å lyfta ner foten så fick vi se att det va en stor blod-pöl under gipset,på skyddet som låg på en stor kudd-liknande sak som ja hade benet på.Ja hade ju varken känt eller märkt att det hade blött men ja hade känt att det gjorde väldigt ont i foten…Men sköterskan trodde inte det va nåt farligt å att det va väldigt vanligt att det fort kunde bli så.Men att dom skulle ta upp det me kirurgen när han kom nästa dag…

Ja fick värk-tabletter å antibiotikan.Å så tog dom febern å ja hade litt feber men det är inte heller ovanligt när man är ny-op.

Sen så låg ja å läste mest hela förmiddan,enda pausen ja gjorde var när ja fick mat eller mediciner eller när ja skulle på toa.Sängen var väldigt go….;-)Sen efter nån timme så kom det en arbetsterapeut å fråga om det va nåt ja behövde hjälp me hemma,men ja hade ju ordnat allt före ja åkte in så det va inge ja behövde ha hjälp me…Å sen så kom det en sjukgymnast me ett glädjande besked…Ja får punktmarkera men ja får inte belasta,ja ska gå som att ja går på ett ägg…;-)

När väl kirurgen kom å prata så blev det bestämt att man skulle bara lägga på ännu ett lager me gips för å täcka över blodfläckarna,för det var så gott gipsa så han ville inte gipsa om.Å sen så fråga ja om ja kunde få åka hem…Å eftersom ja hade nån hemma som kunde hjälpa mej så fick ja åka hem…J

Så först så åkte ja i sängen ner till ortoped-mottagningen å fick på nytt gips,och sen upp till avdelningen igen för å göra mej i ordning för å åka hem…Ja fick inte sitta så lång väg så ja åkte ambulans-transport,så ja låg å sov nästan hela vägen från Karlstad å hem…

Ja tror Gunnar å Chilii blev lika glada av att ja va hemma igen,men bara att dom har 2 olika sätt å visa det på…Det dygnet ja va borta på så hade Chilii fått tag i ett par byxor som var mina som hon hade dragit me sej till sin säng…<3

Så nu sen ja kom hem så har det gått jätte bra…Ja har inte så ont,ja tar en långtidsverkande tablett på morgon å en på kväll innan ja lägger mej,å sen behöver ja inge mer.Dom första dagarna så tog ja både långtidsverkande+var 4 timme.Å så tar ja 1 spruta om dagen för å förebygga blodpropp.Å sen så tar ja 6 penicillin-tabletter/dag.

Ja ska tillbaka till Karlstad om 3 veckor,å då tar dom bort gipset å så får ja en natt-skena.Å efter 6 veckor så ska stiften ut….Men ja tar en sak i taget,nu inriktar ja mej på dom närmaste 3 veckorna i gips ja har framför mej…

Ja har kommit på än en gång hur snäll å go å hjälpsam gubbe ja har…<3Han har gjort väldigt mye under vecka här som ja inte klarar…Ja är såå gla att ja har han å Chilii så dom är dom värdefullaste personer/djur ja har i min närhet…<3

Chilii blev som sagt väldigt glad när ja kom hem,hon har vart väldigt snäll å det är jämt som att hon ser å märker att”mamma är inte som hon brukar”…

Igår gjorde Gunnar ramp till mej å Chilii…Så nu åker vi som ett jihu ut här,det går som bara den…Det ja har svårt för är när ja ska ut,hjulen på rullstolen vill vrida sej.Men vi kom på igår att om ja bara släpper på å kör ut när ja fått alla 4 hjulena över tröskel så går det bra…Å när ja ska in igen så får ja bara jobba litt me armarna för å ta mej upp rampen å in…Men det går…

Nu har ja äntligen fått skrivet lite i alla fall om hur min vecka har varit….

Ha en Glad Påsk å ät å kos er,det ska ja göra…J

Kramiz…


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Albinsson - 16 juli 2017 13:19

Hej mina vänner!Nu är det ett tag sen jag skrev,men det händer inte så mycket här så älta om det samma hela tiden orkar jag inte... Värken och de problemen jag har med det är väl ganska så likt,fast sen nån gång på vårkanten mars-april så börja värk...

Av Pernilla Albinsson - 14 maj 2017 11:28

Hej mina vänner!Vet att jag inte har skrivit på väldigt länge,men det händer inte så mycket nytt här och jag orkar inte skriva om samma sak som jag har skrivit om massa gånger förut...Dagarna är ganska så lika sen förr,men det som är annorlunda nu är...

Av Pernilla Albinsson - 16 februari 2017 13:52

Hej mina vänner!Nu har det återigen gått ett sånt långt uppehåll sen jag skrev som jag har lovat sååå många gånger att det inte ska göra.Men det är bara det att jag tycker inte att jag har så väldigt mycket nytt att skriva om,jag har ju liksom skrivi...

Av Pernilla Albinsson - 14 november 2016 16:49

Hej mina vänner!Nu var det länge sen jag skrev sist,men det händer inte så mycket här så därför har jag inte så mycket att uppdatera bloggen med heller... Men just november månad har de sista åren blivit väldigt mycket en"minne-månad" för mej.Dels...

Av Pernilla Albinsson - 9 september 2016 17:12

Hej mina vänner!Kommer med ett inlägg idag oxå...Idag har jag sett på dopet av den minsta prinsen i vårat kungahus.Ni som känner mej vet att jag är väldigt förtjust i dessa människor,och försöker hänga med på det som händer. Så idag har jag inte hun...

Ovido - Quiz & Flashcards