Direktlänk till inlägg 12 april 2012

Vecka 2 me gips...

Av Pernilla Albinsson - 12 april 2012 12:06

Hej mina vänner!Tänkte uppdatera litt igen…

Jaa,va har hänt sen sist…?!Inte värst mycke….Förra vecka va foten skaplig,den va inte så ond trots att det va ganska ny-opererat…Men under helgen så börja ja känna att det börja göra mer ont.Det är väl benen inne i foten som börjar å försöka å läka ihop kanske…  Sene-drag har ja haft sen dag 1 så det är inge nytt,men det ilar å svider inne i foten.Å så kännns det ju att foten inte är hel…När ja lyfter foten så känns det som att det glider isär,å det märks att det är kapa i benen inni foten…

Annars så är det inte så mycke nytt,ja sitter å ligger mest hela dagarna.Först nu börjar ja å kunna ha foten ner när ja sitter,men nu har väl svullnaden gått ner så det är väl därför.Ja känner ju att gipset har blivit större,å det vet ja att det blev förra gången också efter ett tag.

Min mor kommer hit varje förmidda å hjälper mej me det ja inte klarar.Gubben börja jobba igen i tisdas efter Påsk-ledigheten.Som gick allt för fort,men det är en annan historia…Sen när hon har åkt så går ja oftast å lägger mej en stund,å tränar foten å ligger å läser.Ja kan inte göra så mycke mer,så då ligger ja å Chilii å koser oss…  

Chilii går det väldigt bra me,hon är väldigt snäll å tålig min lille bäste vän…  Gubben går ut me henne innan han åker på morgon å så går min mor ut me henne innan hon åker.Då klarar hon sej tills gubben kommer hem igen.Det blir väldigt stilla å lugnt här för henne så hon ligger mest,det är ju ganska begränsat va ja kan göra…

Ja får ju punkt-markera me foten,men det är ju nästan lika me noll….Så det blir mest att ja åker runt i rullstolen.Ja försöker gå litt me rullatorn,bara så att ja får komma upp å få sträckt på kroppen varje dag.Men det är såå himla ont för armarna å hänga på rullatorn så dom tar ju stryk dom också.Ja har såå ont uppe i arm-vecket och i musklerna i armarna…Men det är väl mest träningsvärk innbillar ja mej…

Nu har min mor åkt för ida å kommer tillbaka i morgon.Så nu ska ja snart lägga mej å sträcka på kroppen,å träna foten,å läsa…Läsa är det bäste ja vet,det är avslappning det…  

Ja försöker träna foten å benet minst 2-3 ggr./dag.Sjukgymnasten i Karlstad sa att ja skulle träna 3-4 ggr./dag.Vissa övningar kan ja göra fast ja sitter å vissa måste ja ligga för å göra.Så dom som ja kan sitta å göra blir ju gjorda flera gånger på dagen,ja är ingen människa som lägger mej om ja absolut inte måste.Ja tycker inte om å ligga i onödan…Men som det är nu så är det väldigt gott å få lägga sej å sträcka på kroppen,å få komma ur den onda stolen…Ja ligger inte gott på natten å ja sitter inte gott på dagen…

Så det ska bli gott den 24 April för då ska gipset bort…  Fick brev från ortopeden i Karlstad ida…Då ska dom ta av gipset å så verka det på kirurgen som att ja skulle få en natt-skena.Men det spörs när ja kommer dit den 24 April va som sker…

Ja orkar inte ta mer än en grej åt gången.Nu först tar ja gipset i 3 veckor å nu får ja börja å förbereda mej för nästa fas till att kanske bli bra i foten den här gången.

Ja ska i alla fall göra det ja kan för å bli så bra som möjligt den här gången.

Ida hade mamma me sej dom nya dusch-skydden till gipset,så nu har ja fått duschat…  Det är några dagar sen sist…Ja hade ju köpt dusch-skydd före op.som ja trodde skulle passa,men när vi skulle prova dom före Påsk här så var dom ju för små…Ja fick dom bara till hälften upp på gipset.Så nu när ja har duschat så har vi tejpat på en stor svart sopsäck.Det går ju det också,men det blir ju lite mindre plast å litt bättre me riktiga gips-skydd då…  

Det va det ja hade å berätta för den här gången…Men ni får ha det så bra så hörs vi snart igen!


Kramiz…  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Albinsson - 16 juli 2017 13:19

Hej mina vänner!Nu är det ett tag sen jag skrev,men det händer inte så mycket här så älta om det samma hela tiden orkar jag inte... Värken och de problemen jag har med det är väl ganska så likt,fast sen nån gång på vårkanten mars-april så börja värk...

Av Pernilla Albinsson - 14 maj 2017 11:28

Hej mina vänner!Vet att jag inte har skrivit på väldigt länge,men det händer inte så mycket nytt här och jag orkar inte skriva om samma sak som jag har skrivit om massa gånger förut...Dagarna är ganska så lika sen förr,men det som är annorlunda nu är...

Av Pernilla Albinsson - 16 februari 2017 13:52

Hej mina vänner!Nu har det återigen gått ett sånt långt uppehåll sen jag skrev som jag har lovat sååå många gånger att det inte ska göra.Men det är bara det att jag tycker inte att jag har så väldigt mycket nytt att skriva om,jag har ju liksom skrivi...

Av Pernilla Albinsson - 14 november 2016 16:49

Hej mina vänner!Nu var det länge sen jag skrev sist,men det händer inte så mycket här så därför har jag inte så mycket att uppdatera bloggen med heller... Men just november månad har de sista åren blivit väldigt mycket en"minne-månad" för mej.Dels...

Av Pernilla Albinsson - 9 september 2016 17:12

Hej mina vänner!Kommer med ett inlägg idag oxå...Idag har jag sett på dopet av den minsta prinsen i vårat kungahus.Ni som känner mej vet att jag är väldigt förtjust i dessa människor,och försöker hänga med på det som händer. Så idag har jag inte hun...

Ovido - Quiz & Flashcards