Alla inlägg den 18 april 2014

Av Pernilla Albinsson - 18 april 2014 09:50

Hej mina vänner! Måste in och skriva ett inlägg även den här veckan...

Den här veckan har det varit ganska så fullt upp...Förra lördagen var vi i Norge hos släkt till gubben, söndagen var jag hemma och förberedde lite inför Påsk och det vi hade planerat att göra månda och tisda.Gubben var ute en tur med triken.

Månda börja gubben att måla om i vårat kök. Vi har haft en grön färg på väggarna förr men nu har vi en ljus grå färg. Det blev jätte fint...! Vi har inte fått upp alla grejer på väggarna i köket än, men en del ska målas och en del vet vi inte helt vart vi ska ha. Så det får vänta...

Sen så var jag iväg en gång och köpte trä plattor att lägga på uteplats.Det fanns flera olika typer att välja på men vi tog av acasia (osäker på stavningen) trä.Det blev jätte fint...! Och det var jätte lätt att lägga. Vi hjälptes åt, så det var gjort på under 1 tim.

Eftersom vi måla om och greja på balkongen på månda så såg det ut som ett bombnedslag här...Så tisdan ägnade vi till att städa och återställa allt till det normala igen. Och jag Påsk-pynta litt.

Efter allt jag gjort månda och tisda så var det ett par dagar som var onda...Ryggen och benen protestera litt...Men skam den som ger sej...På onsda hade jag och mamma bestämt att vi skulle åka och köpa lite blommor som jag skulle ha på balkongen och på framsidan där vi bor.
Så då gjorde vi det...Jag tog med mej krukor och lådor till henne, så hon hjälpte mej.

Så onsdagen plantera jag och ordna det...Och gubben tog Påsk ledigt...
Han hade varit ledig månda och tisda men in på jobb några timmar på onsdag förmiddag. Så han tog Påsk ledigt, och på eftermiddagen kom Ebba. Det är gubbens barnbarn. Som har varit här sen i onsdags och ska hem idag. Hon bor i Mysen, en 30-35 min.resväg härifrån och in i Norge. Så vi ska köra hem henne om nån timma.

Igår var det den stora handledagen inför Påsk.Fick min pension då...Och inför storhelger som Påsk och Jul osv.så blir det alltid väldigt mycket folk här på affärerna av norskar.Vi bor ju väldigt nära gränsen och det är ju saker som tobak och kött och dyl.som är billigare här än i Norge. Och så tror jag att det är många som gör det till en årlig tur att dom åker över till Sverige inför såna här helger.
Så vi konstatera det att antingen så skulle vi åka ut tidigt eller sent för att handla. Men jag tycker det är bäst att få göra allt sånt så tidigt som möjligt. Så vi åkte ut tidigt...
Så när vi var på affärn så var det inte aller värst med folk...Men det hann och bli det innan vi åkte därifrån. Vi har ett stort center här med massa affärer här, så det är ju där alla samlar sej.

Sen när vi kom hem från affären så plocka vi in allt det vi handlat.Och sen börja gubben göra köttbullar till Påsk maten i morgon. Det är ju mycket likt mat som vi brukar ha till Jul.Som köttbullar, prinskorv, Janssons frestelse och omelett m.m.Sen efter att han gjort köttbullar så gjorde han midda.

Efter att vi ätit så spela vi Fia med knuff, eller Ludo som det heter på norsk.Sen var det dags att bänka sej framför tv:n och se på hockey. Vi hejer ju så klart på Färjestad här...Det är ju dom och Skellefteå som spelar final.Skellefteå leder 2-0 i matcher, men vi har inte gett upp än...Det är ny match imorgon...Så då hoppas vi och tror på seger...

Idag ska som sagt Ebba tillbaka hem...Och gubben ska på ett möte inför en dag vi ska ha med massa MC:ar som vi kallar"MC'n:s Dag".Vi hade det ifjol oxå, och det var väldigt lyckat. Så det hoppas vi på att det ska bli i år oxå.
Jag ska till Chilii och tända ljus idag...

Sen annars under Påsk så ska vi äta gott och förhoppningsvis ta nån tur med triken. Det verkar ju som att det ska bli fint väder hela helgen.

Det var vad jag gjort den här veckan...

Jag har hämtat mina nya skor ifrån ortopeden oxå som har kommit den här veckan. Så nu väntar jag bara på ett par skor och ett par skenor till.

Ni får ha en riktigt fin Påsk och ät gott och njut av ledighet och det fina vädret så hörs vi igen om nån dag...

Kram...

Ovido - Quiz & Flashcards