Alla inlägg den 1 juni 2015

Av Pernilla Albinsson - 1 juni 2015 16:23

Hej mina vänner!Idag tänkte jag börja med dialekter...Som ni vet så är jag ju i från Värmland,å vi prater säkert litt rart å obegripligt här...För en som inte kommer härifrån så låter det säkert som att jag kommer ifrån Norge,den frågan har jag i alla fall hört många gånger.Vi har många roliga värmlänningar som har gjort sej ett namn,och det senaste stjärnskôttet som vi säger här i Värmland är ju Louise Andersson Bodin.Ho ä rolig ho...Det var om dialekter på våra lokala nyheter för ett tag sen,och värmländskan håller ju på att dö ut...Det var en mamma som hade lämnat sitt barn på dagis och bara efter nån månad så hade barnet börjat prata rikssvenska.Så då kom jag på att jag ville försöka bevara vårt sätt att prata,men gör jag det så är det en del som inte förstår vad jag säger/skriver...Senaste exemplet på det fick jag förut.Jag har ju kommit på att det är väldigt lättvindigt att beställa läkemedel på nätet,så det gjorde jag för snart 14 dagar sen.Men jag råka trycka in ett utlämningsställe som är flera mil bort ifrån där jag bor.Så jag börja förra veckan att ringa runt till olika ställen för att försöka få ordning på det.Så idag kontakta jag DHL igen för att höra hur det går med min leverans.Och när jag skulle uppge vart leveransen hade hamnat så råka jag säga Kôppom och det förstod han inte,det heter Koppom på svenska.Så då fick jag lägga om och prata fint...Och det är jag ute för väldigt ofta när man ska ringa nånstans utanför Värmland att folk förstår ju inte vad jag säger.Den som jag har på ortopedtekniska är inte ifrån Värmland och hon trodde en gång att jag kom ifrån Norge.Och jag vet under alla mina år på sjukhusen i Göteborg så var det inte många som förstod vad jag sa.Men folk får fråga om det är nånting som man inte förstår av det jag säger så får jag försöka ta det på svenska.För jag tycker det låter så dumt om jag försöker prata fint...

Ang.leveransen så sa han på DHL att den ska komma till ett utlämningsställe här i morgon.

Jag har ju skrivit tidigare om att jag har lågt blodvärde.Så för 1 vecka sen så var jag nere på VC och tog ytterligare prover och i morse hade jag tid hos min läkare här på VC.Och då sa han att värdet har gått ner ytterligare...Så jag ska ner nu på onsdag och få första påsen med intravenöst järn påfyll,och så ska det gå 1 vecka emellan så nästa påse ska jag ner och få nästa torsdag.Jag hatar sprutor och kanyler...!!Men av 2 onda ting så tar jag ändå intravenöst järn,för järntabletter gör att man blir så hård i magen och jag har redan problem med magen så det vill jag inte...Det där med att jag är rädd för sprutor och kanyler hänger med sen jag var liten...När jag var på sjukhus och man skulle sticka mej så höll man fast mej för att jag skulle va stilla och det ihop med att jag tyckte det gjorde väldigt ont gör att jag tycker det är väldigt obehagligt med sprutor och kanyler.Och när jag blev lite större så kommer jag ihåg att jag höll mamma i handen och tryckte så hennes hand var helt vit.Och en gång i Göteborg så skulle jag ha flera kontrast medel under en dag för en behandling,och istället för att man skulle behöva sticka om mej flera gånger så satte man in en port...Och då vet jag att det var en sköterska som sa till mej" att böjer du för mycket på armen så måste vi sticka om dej"...Jag gick med armen rak hela dagen,jag vägra att böja den.Mamma fick hjälpa mej med allt...Det och andra incidenter sitter hårt rotade i mej,så jag är rädd för sprutor...Men måste man så måste det är bara att bita ihop...

Ni får ha det så bra så hörs vi snart igen...?

Kram...?

Ovido - Quiz & Flashcards