Direktlänk till inlägg 9 november 2012

Ortopeden

Av Pernilla Albinsson - 9 november 2012 16:34

Hej igen!Ida var det åter dags å åka till ortopeden i Karlstad.Sist ja var där för drygt 1 månad sen så såg ja ju ut ett par vinter kängor å så skulle ja även få ett par inne skor.Ja tycker inte om å gå i skor inne men det ska visst va såå bra för mina fötter,sägs det...   Så nöden har ingen lag. 


Ja åker med service linjen som går härifrån Töcksfors 07.20 å då är ja i Karlstad 09.00.Det är mycke billigare än å köra själv,för nu har dom ju tagit bort rese ersättningen,så nu får man ju inte ut för resan så som man gjorde förut.Å när ja åker bussen så betalar ja 25:- enkel resa,det blir alltså 50:- fram å tillbaka till Karlstad.Å ska man köra själv så kommer man inte värst långt på 50:-. 


Så ja gick ut här vid 07.00 i morse å tänkte ta bil ner till VC där ja går på,på morgon är ja inge bra på å gå p.ga ryggen å sen när ja suttit så mycke på en dag som det blir å åka till Karlstad så är min rygg heeelt knäpp. Men i morse fick ja gå ner till VC ändå,för när ja kom å skulle låsa upp bil så fick ja inte upp låset.Å ja hade inte tid å stå där å krångla heller så det var bara till å börja å gå.Det är inte alls många meter å gå men ja hade inte räknat in det i mitt tids schema,så ja gick allt det ja orka. Å ja hann,bussen stod å vänta när ja kom dit ner. 


Ja var som sagt i Karlstad vid 09.00 å hade tid på ortopeden 10.00.Så ja hann å anmäla mej å dricka kaffe före. Sen så var ja på ortoped tekniska i nästan 1 1/2 timme. Å prova inne skor,inlägg,skenor å å kängor. Så ja var helt vimmelkantig när ja äntligen var klar. Vinter kängorna kom vi fram till till slut att dom får ja bara ha till fint,för eftersom dom har kommit fram till att ja ska ha skena när ja är ute å går så blir det för trångt me både inlägg å skena,så ja får inte i foten. Så kängorna ska ja bara ha när ja ska va fin å inte gå så mycke,för då får ja klara mej me bara inläggen. Inläggen gjorde hon om så dom passar bättre till mina fötter. Så nu har ja beställt ännu ett par vinter skor,ett par grovare låga skor som ja kan ha skenan i och som det är lättare att få i foten i.Så dom å några inlägg ska ja tillbaka å hämta nån gång framöver när dom är klara. Å så blev bestämt att ja ska ha skenor på båda benen när ja är ute å går.För det stabilicerar fötterna bättre å det blir godare å gå. Å ja prov gick där borta å ja kände att det blev stadigare å godare å gå.Å så ändra vi på dom inne skorna hon hade beställt åt mej,dom blev för trånga över fotryggen me inlägg å skena i så nu ska det bli ett par sandaler utan häl kappa,till slut...Dom får ja oxå ihop me dom andra grova vinter skorna...


Hon som ja har på tekniska nu sa sist gång att ja skulle bara behöva betala upp till 1900:- så hade ja frikort även på ortopediska hjälpmedel sen.Men ida kom dom fram till att dom har höjt även den gränsen upp till 2200:-,dom har ju höjt på sjukvården å på apoteket,så då måste dom ju höja på ortopeden oxå...Så nästa gång behöver ja bara betala 300:- då är ja uppe i 2200:-.


Å så fick ja broddar som ja kan sätta på skorna när det är halkigt.För som det har vart nu så har ja nästan inte kunnat gå när det har vart halkigt,både p.ga att ja inte har haft riktiga vinter skor + att dom ja har haft har vart såå halkiga å absolut inte halk vänliga skor så ja har nästan inte vågat gå...Men i morgon ska ja å Chilii"con-Carne"ut å gå...


Bussen gick hem igen vid 13.30 så ja hann å pusta å dricka kaffe å sitta å titta på folk i kafeterian innan vi åkte hem igen.Var hemma vid 15.30


Nu ska ja inte göra så mycke mer ida...


Annars har det inte hänt så mycke nytt...ja går på akupunktur fortfarande för nacken å axlar,vissa gånger hjälper det å vissa gånger har det ingen effekt...Den här veckan har det inte hjälpt,nu har ja så ont i huvet,nacke å axlar....Men det har vart väldigt mycke å stå i den här veckan,ja har haft fullt upp.Så det är väl inte konstigt att det är ömt heller.Nu ska ja på nästa behandling tisda i nästa vecka,så får vi se om det hjälper bättre.Nästa vecka tror ja inte ska bli lika masig som den här har vart...


Ni får ha det så bra så skriver ja nog snart igen!


Kramiz...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Albinsson - 16 juli 2017 13:19

Hej mina vänner!Nu är det ett tag sen jag skrev,men det händer inte så mycket här så älta om det samma hela tiden orkar jag inte... Värken och de problemen jag har med det är väl ganska så likt,fast sen nån gång på vårkanten mars-april så börja värk...

Av Pernilla Albinsson - 14 maj 2017 11:28

Hej mina vänner!Vet att jag inte har skrivit på väldigt länge,men det händer inte så mycket nytt här och jag orkar inte skriva om samma sak som jag har skrivit om massa gånger förut...Dagarna är ganska så lika sen förr,men det som är annorlunda nu är...

Av Pernilla Albinsson - 16 februari 2017 13:52

Hej mina vänner!Nu har det återigen gått ett sånt långt uppehåll sen jag skrev som jag har lovat sååå många gånger att det inte ska göra.Men det är bara det att jag tycker inte att jag har så väldigt mycket nytt att skriva om,jag har ju liksom skrivi...

Av Pernilla Albinsson - 14 november 2016 16:49

Hej mina vänner!Nu var det länge sen jag skrev sist,men det händer inte så mycket här så därför har jag inte så mycket att uppdatera bloggen med heller... Men just november månad har de sista åren blivit väldigt mycket en"minne-månad" för mej.Dels...

Av Pernilla Albinsson - 9 september 2016 17:12

Hej mina vänner!Kommer med ett inlägg idag oxå...Idag har jag sett på dopet av den minsta prinsen i vårat kungahus.Ni som känner mej vet att jag är väldigt förtjust i dessa människor,och försöker hänga med på det som händer. Så idag har jag inte hun...

Ovido - Quiz & Flashcards