Alla inlägg den 4 november 2015

Av Pernilla Albinsson - 4 november 2015 10:57

Hej mina vänner!Nu ska jag försöka uppdatera er lite på vad som har hänt den senaste veckan.Jag börja med att få min bil vinterklar,med däck och lite småfix.Men jag måste iväg i eftermiddag med bilen för att få kollat en grej som inte får vara på besiktningen som jag ska på veckan innan Jul.

Och sen så har veckan gått mycket i att fixa med sånt som jag skulle ha gjort för länge sen men som jag bara har dragit ut på.Och det gäller så klart min värk...Jag ordna ju med en telefon tid med min neurolog.Som när han väl ringde var ett samtal som pågick i under 1 min.!!Jag lovar er,det tog inte längre...Jag fick snabbt förklarat om min värk,och då sa han ett namn på några mediciner som han skulle skriva ut,och sen var samtalet över...Jag fick inte reda på namnet på läkemedlet,så när jag kom till apoteket så visste jag inte vad jag skulle ta ut...Jag fick bara med mej att det var ett läkemedel som jag ska trappa upp,men jag fick inte reda på av läkarn hur jag ska ta dom när jag kommer upp till maxdos som är 3 om dagen...Så jag har googlat och försökt hittat den informationen jag söker på nätet,men jag har inte hittat det.
Jag hade oxå tänkt be min neurolog att skriva remiss så att jag får komma på röntgen av min rygg,min högra höft och knä.Men jag märkte ju hur stressad han var så det gjorde jag inte.
Jag bestämde mej för att ringa ner till min VC och beställa telefon tid med min husläkare.Så han ringde mej igår eftermiddag...Så av han fick jag reda på hur jag ska ta dom nya medicinerna när jag har kommit upp till maxdos.Fast han sa att det är det ju läkarn som skriver ut dom som ska informera mej om men som han inte gjorde.Men i alla fall så skrev min husläkare ett meddelande till neurologen om att jag vill ha en koll på rygg,höft och knä.Så får vi se vad dom bestämmer sej för att göra.Min husläkare vill ju inte involvera sej i det som har med min rygg att göra,eftersom jag har Ryggmärgsbråck.Det är ju inte bara att säga att jag har ont utan det kan finnas många orsaker till att jag har ont.Och det tycker han att det är neurologen som ska hålla i.Så jag får väl se om och när det kommer ett meddelande därifrån.När det gäller mitt knä och min höft så skicka min allmänläkare ett meddelande till en fysioterapeut,som han tyckte jag skulle gå till för att se om hon kan hjälpa mej med den värken.
Jag kan nästan inte ligga på höger sida för då trycker det och gör ont.Och när det gäller mitt knä så är det väldigt stelt och ont.Jag vaknar på natten av att det gör så ont när jag ska vända mej i sängen.Och när jag har suttit länge med benet i samma läge så är det svårt när jag ska igång igen.
När det gäller dom nya medicinerna så heter dom Gabapentin och det är 300 mg.Första veckan ska jag ta 1 tablett/dag och sen andra veckan så ska jag ta 2 om dagen för att sen tredje veckan ta 3 om dagen.Och på den dosen ska jag stanna.Jag börja med dom igår så jag har inte hunnit känna efter riktigt om dom har nån effekt.Jag tycker jag känner att jag inte har så ont i ryggen,och sen så känner jag mej lite slapp och dåsig,inte helt med om man säger så.Igår hade jag en hejdundrande huvudvärk,som kan bero på att jag börja med dom här medicinerna.Men idag har jag inte den känslan i huvet,inte än i alla fall...

Det var väl det jag hade att skriva om idag.Ta hand om er mina vänner och ha det så bra så hörs vi snart igen!Kram...

Ovido - Quiz & Flashcards