Alla inlägg den 15 maj 2015

Av Pernilla Albinsson - 15 maj 2015 16:08

Hej mina vänner!Nu är det helg igen,men jag tänkte sammanfatta veckan som gått först...

Förra helgen så hämta gubben en motionscykel och montera ihop den.Så jag har cyklat 47 min.varje morgon på den.Det är jätte kul å den känns i rumpan och låren när jag har cyklat klart.Jag började på motstånd 3/8,det är inte så mycket motstånd alltså.Men jag tänker som så att jag vill hellre börja försiktigt och sen öka än att inte klara cykla alls.Jag brukar hinna cykla 14,5 km.ca,men igår så hann jag 15,1 km.Alltså cykla jag fortare igår...Så i morse när jag skulle cykla så öka jag på till motstånd 4.Å det gick bra...Jag kom inte riktigt upp till 14 km.,jag tror jag stoppa på 13,7.Men jag inbillar mej ju att jag kommer till att kunna cykla fortare och längre om några dagar.Jag hade ju tänkt mej först att jag skulle gå varannan dag och cykla varannan dag,men det har varit så roligt att cykla så jag har gjort det varje dag istället.Jag känner det i höfterna/bäckenet att jag använder muskler som jag inte brukar så mycket annars.Så det har varit lättare för mej att sitta på en cykel och cykla än att gå när jag har känningar i rygg/höfter och bäcken.Men nästa vecka ska jag försöka börja med att gå och cykla varannan dag.Så får vi se hur det går...Jag kom på nu att jag cykla i söndags och så var jag ute och gick 3 km.på måndag.Och det var då jag kom på att det var väldigt slitsamt och jobbigt.Så det var nog därför jag valde att bara cykla istället...
Varför jag väljer att cykla just 47 min.?Det är för att det är det det brukar ta mej när jag går 3 km.

Idag har jag pratat med en kvinna från försäkringskassan ang. handikappersättning.Jag skicka in en ansökan om det i början av februari och idag prata jag med en som har hand om mitt ärende.Det är första gången jag ansöker om detta så det var jätte svårt att veta vad jag skulle ta med och inte ta med.Men hon jag prata med tycker att min ansökan och kompletterande uppgifter var bra skrivet.Så hon fråga massa saker om vad jag t.ex behöver ha hjälp med både här hemma och ute.Och så la hon till och tog bort saker som jag antingen inte hade tänkt på eller saker som hon inte trodde att jag skulle få igenom.Det var ett väldigt givande och långt samtal tycker jag...Jag fick sagt mycket och hon fick frågat mycket.Hon trodde att beslutet borde komma inom ett par veckor.
Eftersom jag aldrig har ansökt om sånt här förut så har jag ju ingen aning om hur det går till.Men det verka som att jag hade fått med dom uppgifter och läkarintyg som dom behöver för att kunna göra sin bedömning.Det finns ju liksom hur mycket information som helst på att jag har Ryggmärgsbråck och Vattenskalle...!!Så nu är det bara till att vänta på att beslutet ska komma och att det blir ett positivt svar.Vissa saker trodde hon inte skulle bli några problem att få igenom.Men vi får se...

Idag fick jag oxå ett brev från min neurolog.Jag tog några prover när jag var där för några veckor sen.Å det visa sej att jag har något lågt blodvärde,det låg på 108.Så han ville att jag skulle kontakta VC här som jag bor å få en uppföljning på det.
Jag vet att jag har haft lågt blodvärde för några år sen.Å då var jag nere på VC här under några veckor och fick 10 sprutor för att få upp värdet igen.Hoppas att jag slipper det den här gången,eller i alla fall så många sprutor.För dels så hatar jag att bli stucken och sen så var det till slut i bara den ena armen dom kunde sticka.Så det gjorde såå ont och jag var såå sönderstucken...Men pigg blev jag i alla fall...!!Så jag får ringa ner på måndag så får vi se vad dom säger...

Det var väl det jag hade att skriva den här gången...Men ni får ha en fin helg mina vänner så hörs vi snart igen...

Kram...

Ovido - Quiz & Flashcards