Direktlänk till inlägg 26 februari 2016

Fredag 26 Feb.2016

Av Pernilla Albinsson - 26 februari 2016 15:02

Hej mina vänner!Nu är det fredag och äntligen helg...Den här veckan har varit såå mastig!

Börja veckan med husarbete,med litt städ och massa tvätt som skulle tvättas+allt det"vanliga"husarbetet.Tisdag tog jag med mej mamma som chaufför och åkte till Karlstad på mammografi.Jag vill helst inte köra när jag ska så långt.Det går om jag måste men jag är glad om jag slipper.Servicelinjen som går emellan min vårdcentral och sjukhuset i Karlstad tar så lång tid,så för mej som inte vet när jag behöver kissa och som inte kan hålla mej så är det ett jätte problem.Så då får det bli egen bil...Men iallafall så åkte vi dit,och fick leta en lång stund efter parkering och sen fick jag stå länge i kö till parkeringsautomat.Redan då hade mitt huvud börja snurra och jag var yr.Sen gick vi in och vi bestämde att vi skulle äta mat.Och ändå mer snurra mitt huvud...Mycket folk och jag ska koncentrera mej på att gå och inte gå in i nån/nånting,och inte orkar jag stanna upp utan att ha nånting att ta tag i.Så en sån dag är jätte jobbig för mej...Men i alla fall så fick jag röntgat mej och gjort det jag skullle,svar kommer inom 5 veckor.
Sen åkte vi hem.
Sen kom onsdagen,det var väl en lite mindre masig dag...Var uppe hos min far och hjälpte han med lite grejer.
Sen igår,torsdag,så var jag först ute och leta böcker på bokrean.Men vi har ju inte så många affärer som säljer böcker,men jag fick tag i 2 st.i alla fall.Sen så hade jag tid hos fysioterapeuten.Det var sista tiden,för hon tycker inte att hon kan tillföra mej nånting mer.Jag vet bäst vad min kropp orkar med,och jag vet bäst hur jag ska lägga upp dagen för att jag och min kropp ska orka med så länge som möjligt.Jag vet bäst hur jag måste planera och lägga upp mina dagar.Så jag får göra träningsprogrammet hon har gett mej och så får jag göra som jag gjort.Så tar vi det som det kommer...Jag vet vart hon finns om jag behöver henne.
Idag var det den vanliga veckohandlingen ihop med min mor.Det är oxå en väldigt slitsam dag...Med mycket saker som rör sej och som händer runtomkring.Mycket ljud...Och mycket jag ska tänka på.Så då kommer yrseln direkt!Så på samma gång som jag ska handla och hitta det jag ska ha så måste jag på samma gång anstränga mej för att gå rakt och koncentrera mej.Så jag blir så trött och sliten mentalt.
Så är det vad jag än ska göra utanför hemmets lugna vrå.Vilket jag ska handla eller om jag ska på sjukhusbesök eller om jag bara ska åka nånstans.Så måste jag anstränga mej...För att mitt huvud och mina ögon och min kropp orkar inte med allting som är runtomkring...Det är sååå slitsamt och mentalt jobbigt!!Men jag måste ju ut och se folk ibland oxå,jag måste ju faktiskt ut och göra saker utanför hemmet oxå.Annars så blir jag ju knäpp och ännu mer eremit än vad jag redan är.Jag håller mej mest hemma,för det är det som är minst jobbigt,å det är där jag känner mej trygg och det är där jag kan slappna av.För jag känner inte att jag kan slappna av när jag är ute bland folk,ljud och saker som rör sej.
Jag ska försöka förklara hur det blir i mitt huvud och i mina ögon...För det första så snurrar det ju nåt helt kopiöst...Det är som om man skulle sitta i en karusell som snurrar väldigt fort.När jag är på en affär så är allting både högt och lågt,ingenting står stilla och allting är överallt...Men på nåt konstigt sätt så har ju jag lärt mej att det är så,å att jag måste lära mej att ha det så å att hantera det.Men det är jätte jobbigt!!Jag sliter som bara den när jag är på en affär kan jag tala om.Men jag fixar det...Titta rakt fram går någorlunda,men åt sidorna är ännu värre.Då är grejerna både 3 och 4 dubbelt+att dom är både högt å lågt.Men jag har lärt mej att det är så så jag klarar det ändå.Varför det är så här?Det är mina ögon och mitt huvud och signaler emellan ögon och huvud och resten av kroppen som väl har blivit sämre med åren och inte hänger med så bra längre.Det är det jag har fått förklarat och det är det man tror.För man har ju gjort massa undersökningar och man har konstaterat att det är fel men inget man kan göra nånting åt.
Så nu efter att jag har kommit hem till tystnaden så känns mitt huvud som att det skulle va gjort av bomull,och att det pressar utåt och om man skulle skära upp skalpen på mej så skulle trycket lätta och allt skulle rinna ut...Jag kan inte förklara det på nåt annat vis.Så mina ögon och huvud och nacke är såå"trötta"nu.Men nu ska jag inte göra så mycket mer idag...

Det är säkert jätte mycket folk som jag har sett idag och andra dagar jag är ute.Men jag är inte högfärdig utan det är bara det att jag ser er inte...Jag har så fullt upp med att klara av mitt så jag ser att jag har folk och saker runt mej men jag ser inte vad eller vem det är.Ska jag se så måste jag stå stilla och hålla mej i nånting.Så jag är inte högfärdig för att jag inte ser er och hälsar.

Nu ska jag sätta mej och titta på missade program på"plattan" nån timme tills det börjar program på tv:n som jag vill se.Gubben jobbar sent ikväll så här blir det inte helg förrän vid 22.00.Blir så ytterligare 2 fredagar till ut i mars.För det är extra mycket på hans jobb att göra just nu en period.Men det får gå,som med allting annat...

Ha en fin helg alla vänner så hörs vi snart igen!
Kramiz...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Albinsson - 16 juli 2017 13:19

Hej mina vänner!Nu är det ett tag sen jag skrev,men det händer inte så mycket här så älta om det samma hela tiden orkar jag inte... Värken och de problemen jag har med det är väl ganska så likt,fast sen nån gång på vårkanten mars-april så börja värk...

Av Pernilla Albinsson - 14 maj 2017 11:28

Hej mina vänner!Vet att jag inte har skrivit på väldigt länge,men det händer inte så mycket nytt här och jag orkar inte skriva om samma sak som jag har skrivit om massa gånger förut...Dagarna är ganska så lika sen förr,men det som är annorlunda nu är...

Av Pernilla Albinsson - 16 februari 2017 13:52

Hej mina vänner!Nu har det återigen gått ett sånt långt uppehåll sen jag skrev som jag har lovat sååå många gånger att det inte ska göra.Men det är bara det att jag tycker inte att jag har så väldigt mycket nytt att skriva om,jag har ju liksom skrivi...

Av Pernilla Albinsson - 14 november 2016 16:49

Hej mina vänner!Nu var det länge sen jag skrev sist,men det händer inte så mycket här så därför har jag inte så mycket att uppdatera bloggen med heller... Men just november månad har de sista åren blivit väldigt mycket en"minne-månad" för mej.Dels...

Av Pernilla Albinsson - 9 september 2016 17:12

Hej mina vänner!Kommer med ett inlägg idag oxå...Idag har jag sett på dopet av den minsta prinsen i vårat kungahus.Ni som känner mej vet att jag är väldigt förtjust i dessa människor,och försöker hänga med på det som händer. Så idag har jag inte hun...

Ovido - Quiz & Flashcards