Alla inlägg den 29 januari 2016

Av Pernilla Albinsson - 29 januari 2016 14:46

Hej mina kära läsare!Tänkte bara uppdatera lite...

Idag är vädret regn,blåst och flera plusgrader.Det är liksom inget mitt i mellan känner jag...Nu har det varit massa minus och vissa dagar snö,och ner till -25 vissa dagar,det höll ju i sej i flera veckor,men nu har det ändrat sej totalt och blivit plus och bara skitväder.Det är ju helt hopplöst!

Nu till min verklighet...Idag har en arbetsterapeut varit hos mej med en höj-och sänkbar stol till mej.Det är inget ryggstöd på den,det finns ett magstöd som man kan sätta på men det behöver inte jag.Idéen till den här stolen kom på tal i tisdags när jag var hos fysioterapeuten.Hon försöker komma på ett sätt för mej att hålla lite längre på dagen...Min rygg och min höft orkar inte stå för länge,det räcker kanske bara 5-10 min.innan min rygg är helt slut.Och då blir jag såå stel och det är så svårt att ens flytta benen,så då måste jag sätta mej ner en stund.Jag orkar inte ligga för länge,jag orkar inte sitta för länge och jag orkar absolut inte stå för länge.För då blir jag såå stel.På morgon när jag vaknar så kan jag ligga på samma sätt som jag gjorde på kväll när jag la mej.Och då är jag såå stel när jag tvingar mej upp.Men bara jag fått i mej mediciner och frukost och det gått kanske 1 tim.så orkar jag börja att göra nånting.På veckodagarna när gubben ska på jobb så går jag upp och gör frukost till oss och gör matsäcken till han.Och han hämtar tidningen åt mej.Så då tar jag inga mediciner förrän vi sätter oss och äter.Så på morgon då är jag så stel så jag går som jag skulle va 80 år här...Men det är den bästa tiden på hela dygnet...Gå upp tidigt när det är mörkt ute,och sätta sej och äta frukost och prata är det bästa jag vet på morgon.Och sen när han åkt på jobb så brukar jag cykla 2 mil på min motionscykel, det tar mej ca.1 tim.Jag har den placerad framför tv:n så jag brukar titta på nyheterna.Sen så läser jag tidningen och dricker ännu mer kaffe,innan jag börjar dagen.
Mina dagar ser ganska så lika ut...Jag gör det som ska göras i ett hushåll,och sen gör jag väl även annat oxå som måste göras.Men jag får mina dagar att gå i alla fall.Och jag har inga problem med att va ensam på dagarna,jag kan faktiskt tycka att det kan va gott att va ensam.Den där känslan av att jag vet att det kommer nån hem om nån tim.som jag kan gå och vänta på.Det är en väldigt go och värdefull känsla.En del folk förstår inte varför jag går upp så tidigt när jag inte behöver.Men som sagt så är jag en morgon människa,och jag tycker om att gå upp tidigt.Och jag vill helst inte ligga när gubben går upp,utan jag vill upp och göra frukost och göra hans matsäck.Och sen sitta och prata en stund innan han åker.För det är nånting jag alltid har gjort och det är en sak jag vill göra.Och jag vill kunna säga hej då på morgon och jag vill säga att jag älskar han och att han ska köra försiktigt.För det är en sak som jag inte tror att alla faktiskt tänker på,att det är ingen självklarhet att man faktiskt ses igen.Det är ingen självklarhet att folk kommer hem ifrån jobbet igen.Det är nånting man ska tänka på tycker jag.Jag skulle aldrig förlåta mej själv om jag inte sa dom fraserna vi säger på morgon innan han åker på jobb,om det en dag blir så att han faktiskt inte kommer hem levande igen.Livet är inte en självklarhet!Samma är det på kväll innan vi somnar så har vi en ramsa som vi säger,vi somnar aldrig utan att säga att vi älskar varann.För det är det samma där,det är ingenting som säger att man vaknar igen.Och jag skulle aldrig förlåta mej själv om jag inte sagt eller gjort dessa saker och han aldrig skulle vakna eller komma hemma igen.

Jag har alltid varit van att va ensam på dagarna när alla andra jobbar,så det är inga problem för mej.Jag tar lite dagen som den kommer,vissa dagar är det fullt upp med allt möjligt som ska göras.Och vissa dagar har jag mindre att göra.Det bästa jag vet är när jag är klar med det jag ska göra en dag och att jag sen kan sätta mej och läsa i flera timmar.Läsa böcker är mitt stora intresse,jag har läst såå mycket böcker i mitt liv.Och jag bruka säga det förr att jag är inte som ett normalt fruntimmer,dom brukar handla kläder när dom är på shopping men jag köper böcker istället.Nu blir det inte så mycket böcker köpt men förr så hade jag alltid med mej minst en bok hem när jag hade varit nånstans och handlat.
Köpa kläder det gör jag absolut inte om jag inte måste...För det är det värsta jag gör...

Annars så är det väl ganska sej likt här...Ryggen,höften och huvet och ögonen är dom samma.Och jag har samma problem och värk,så det är inget nytt...Men det går upp och ner,och jag kan inte ändra på nånting utan jag får bara ta det som det kommer och göra så gott jag kan.

Om 1 vecka så ska jag och ta farväl av en kär go gammal tant som tyvärr inte är med oss längre. Hon har varit i mitt liv i nästan 20 år,så jag måste och ta ett sista farväl av henne.Begravningar är aldrig kul,men det är en del av livet.Man föds och man dör.Det enda vi kan va säkra på är att vi en dag ska bort,men vi vet som tur är inte när.Men så är livet!

Ha det så bra mina vänner och ta hand om er,livet är inte en självklarhet.

Kram...

Ovido - Quiz & Flashcards