Direktlänk till inlägg 27 oktober 2013

Sönda 27 Okt-2013 Psykologiskt ?

Av Pernilla Albinsson - 27 oktober 2013 12:16

Hej mina vänner!Tänkte bara skriva lite...


Nu är det bara 10 dagar kvar till op.! Dom sista dagarna så har jag känt en molande känsla i foten som ska opereras.Om det är en känsla som jag inbillar mej eller om det är så,vet jag inte...Det känns som att den vet om att det är dags för operation snart...   Den är ond... Den här veckan som har gått har jag gjort massa små grejer som jag inte får gjort på i alla fall några månader. Å veckan som kommer börjar med tvättning av mattor som jag måste plocka bort för att dom inte ska krulla in sej i hjulen på rullstolen.Sen så ska jag städa här så jag har det gjort tills jag ska iväg...Men det blir närmare helgen.


Sen under nästa helg så ska det handlas in det sista å så ska vi till våra gravar,det är ju Alla Helgon till nästa helg.Sen så ska dotter till Gunnar komma å hjälpa mej å tona håret,för nästa månda så ska jag äntligen få klippt mej.Har dragit på det så nära inpå op.det bara har gått,för att det ska hålla sej någorlunda under tiden i gips.


Nästa månda ska jag ringa operations korrdinatorn å få exakt tid för operationen.Jag har ju fått datum men klock slag kan dom inte ge så väldigt långt i förväg.Förhoppningsvis så får jag tid litt längre ut på dagen den 6 Nov.så jag kan sova hemma natten till den 6:e.För som det var i fjol när stiften skulle ut så fick jag tid kl.8 på morgon.Och eftersom jag har 12 mil till Karlstad å jag skulle va inne så tidigt på morgon så fick jag åka in kväll före å sova på patient hotellet.


Men jag är en väldigt hemma kär person,så jag vill helst va hemma så mycket som möjligt.Det får räcka att han(kirurgen)tvingar mej å va kvar till dagen efter op.Men sen ska jag hem...!! I fjol hade han tänkt att jag skulle åka till Arvika för återhämtning,men Gunnar hade ju tagit ledigt då oxå,så jag fick åka direkt hem.Jag fick liggande sjuktransport hem,för hem skulle jag,  å jag fick inte sitta med foten ner så länge.Det hade blött igenom gipset på natten på sjukhuset,så det sista jag fick göra innan jag åkte hem var att åka till ortoped mottagningen å lägga på nytt gips utanpå det blodiga.Gunnar blir hemma dom 2 första veckorna nästan i ett sträck den här gången oxå.Å det är gott å ha han hemma den första tiden.   För jag vet att det brukar ta ett tag för mej att hitta balansen.Jag har ju svårt med balansen i vanliga fall oxå,å när jag ska lära mej å stå på ett ben så tar det ett tag.Jag vet att jag har gjort några vurpor dom andra gångerna innan jag har kommit mej ordenligt...  


I morgon ska jag oxå in på apoteket å få beställt gips skydd till duschen.Jag har några här sen sist,men dom är för små.Jag sitter på ett dusch bräda från hjälpmedels förrådet när jag duschar,med foten utanför badkarskanten.Men vi brukar trä på ett sånt skydd ändå,för säkerhets skull.Det går egentligen lika bra med en soppåse,men om jag ändå har riktiga gips skydd så använder jag hellre det. Å så får jag väl se till så jag har värk tabletter hemma.Men jag vet jag fick med mej några extra starka hem förra gången som jag tog dom först dagarna.Å så tog jag spruta emot blodpropp i magen den första tiden oxå...


Sakerna från hjälpmedels förrådet står ju här på vänt sen 1 vecka tillbaka.Rampen som Gunnar spika ihop i fjol ska vi hämta antingen nästa helg eller så får han hämta den före jag kommer hem.Den har jag förvarat hos min mamma.Vi/jag ska dit nästa lörda å tända ljus hos min vän   (Chilii),så då tar jag nog med rampen på samma gång.Det är sista gången jag tar mej dit själv på några månader.  


I fredas så var vi å plocka gran ris,Gunnar plocka å jag titta på   .Jag skulle ha på graven till Chilii å så hade jag lovat att vi skulle plocka till pappa oxå. Så nu är det ordnat...! Har skrivit lista även till veckan som kommer,det är en väldigt lång å innehållsrik lista...  


Nästa helg måste jag börja å äta några piller som jag har fått utskrivet av en läkare,som är till för att skjuta på mensen.Jag vet att det är inte det ultimata å äta såna mediciner,men nån gång ibland gör absolut ingenting.Jag ska egentligen ha mensen under dom dagarna som blir runt operation.Men då bara drar jag på den lite så jag får den när jag kommer hem istället.Jag hade mensen i fjol oxå när jag operera mej,å det va väldigt besvärligt...Å så måste jag även göra uppehåll i några av värk tabletterna jag äter(Diklofenak)några dagar före op.För att förhindra att jag blöder alldeles för mycket.Det kommer jag ihåg blev fel i fjol,jag hade blött väldigt mycket under operationen i fjol.Så jag var tvungen å få blodtranfusion.


Nej,det var nog allt för den här gången.Men ni får ha det så bra så hörs vi snart igen...!


Kram på er allihop...   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Albinsson - 16 juli 2017 13:19

Hej mina vänner!Nu är det ett tag sen jag skrev,men det händer inte så mycket här så älta om det samma hela tiden orkar jag inte... Värken och de problemen jag har med det är väl ganska så likt,fast sen nån gång på vårkanten mars-april så börja värk...

Av Pernilla Albinsson - 14 maj 2017 11:28

Hej mina vänner!Vet att jag inte har skrivit på väldigt länge,men det händer inte så mycket nytt här och jag orkar inte skriva om samma sak som jag har skrivit om massa gånger förut...Dagarna är ganska så lika sen förr,men det som är annorlunda nu är...

Av Pernilla Albinsson - 16 februari 2017 13:52

Hej mina vänner!Nu har det återigen gått ett sånt långt uppehåll sen jag skrev som jag har lovat sååå många gånger att det inte ska göra.Men det är bara det att jag tycker inte att jag har så väldigt mycket nytt att skriva om,jag har ju liksom skrivi...

Av Pernilla Albinsson - 14 november 2016 16:49

Hej mina vänner!Nu var det länge sen jag skrev sist,men det händer inte så mycket här så därför har jag inte så mycket att uppdatera bloggen med heller... Men just november månad har de sista åren blivit väldigt mycket en"minne-månad" för mej.Dels...

Av Pernilla Albinsson - 9 september 2016 17:12

Hej mina vänner!Kommer med ett inlägg idag oxå...Idag har jag sett på dopet av den minsta prinsen i vårat kungahus.Ni som känner mej vet att jag är väldigt förtjust i dessa människor,och försöker hänga med på det som händer. Så idag har jag inte hun...

Ovido - Quiz & Flashcards