Alla inlägg den 9 april 2013

Av Pernilla Albinsson - 9 april 2013 10:21

Hej mina vänner!Tänkte bara uppdatera litt...har inte hänt så väldigt mycke nytt sen sist...Jag har varit på ortopeden och valt ut vilka skor jag ska ha till sommarn.Det blir ett par sandaler,ett par promenad skor och ett par skenor till.Dom syr skorna ifrån sulan å uppåt,så den blir precis så som jag vill ha den å precis anpassad till mina fötter.Så det gäller att va ute i go tid för det kan fort ta nån månad innan jag får dom.

Å skenor har jag ju fortfarande när jag är ute å går.Förr hade jag inte det men efter sista op.en för ganska exakt 1 år sen så blev det bestämt att jag skulle ha det,å det är faktiskt väldigt stadigt å gott å gå me.Jag hade det när jag var väldigt liten å jag skulle lära mej å gå.Ja kommer inte ihåg det men mamma har berättat det,att jag ville inte gå med dom men hon masa å var mer envis än va ja va så ja hade dom tills ja lärt mej å gå ordentligt.Som det är nu så har ja bara 1 par skenor men ja ska få 1 par till nästa gång ja kommer till ortopeden.För dom ja har börjar å bli slitna.


Det är ju det enda stödet ja har när ja är ute å går,skenorna...Sjukgymnast ja har varit hos å ortopeden tycker ja ska börja å gå me stavar för balansens skull.Men det vill inte ja,ja vinglar å går för mej själv jag...

Jag har börjat å va ute å gå igen oxå...Det har jag inte gjort på nästan 5 månader,det är snart 5 månader sen min fyrbente vän somna in å efter där så har ja inte haft lust å gå...Ja har aldrig varit nån person som går ut å går bara för att gå,utan ja vill ha en orsak å gå...Å det har ja inte nu...Men ja får försöka å börja å gå igen ändå,för ja vet att ja har gott av det å ja vet att ja tycker det är väldigt gott å va ute när ja väl kommer igång...Så förra vecka så gick ja 4 dar,dom turerna ja gick var inte under 3 km.å ja går det på ca.1 tim.Å det tycker ja är bra...


Idag på morgon så ringde ja till ortopeden...För 1 år sen när ja hade kontakt me min ortoped sist så kom vi överens om att vi skulle höras nu under våren för att diskutera op.på vänster fot...Så ja ringde å fick telefon tid me han den 25 April.Så då ringer han nån gång under dagen så vi får börja å planera op.till hösten...

Efter sista op.en på höger foten så har ja ju blivit sååå yr i huvet,så ja hoppas att när ja får gjort den andra foten oxå,att huvet ska bli bättre å att det ska sluta snurra...Ja är väldigt påverkad av det å ja känner att ja blir väldigt begränsad i vad ja klarar av...Ja orkar inte va där det är för mycke väsen så väldigt länge,för då blir det ett enda kaos i mitt huvud...Å ja spänner mej när ja är ute bland folk för att ja ska anstränga mej å gå normalt,å ännu värre blir det...Ja kommer in i en ond cirkel som ja inte kommer ur...Å ja klarar liksom inte å stå rätt upp å ner utan ja måste ha nåt å hålla mej i för annars så vinglar ja...Antingen så får ja luta mej mot nåt eller hålla i nån/något eller så får ja sätta mej ner på knä...Ibland så pratar ja me folk i farten när jag går p.ga att ja inte klarar stå still...Å eftersom ja är så beroende av att andra,oftast min gubbe,hjälper mej så blir det till att ja stannar hemma mycke,för att ja känner mej ivägen å ja känner mej mer till besvär än nytta...Men ja VET att han inte tänker så å han bryr sej inte om att han måste hjälpa mej...Men ja tycker det är ont inombords å har aldrig vart van att va beroende av andra så ja tycker det är ont inombords att ja känner att han måste hjälpa mej å inte göra det han vill å ja bara kan klara mej själv...Men han är guld värd å hade ja inte haft han å Chilii så hade allt vart väldigt motigt å jobbigt under dom sista åren...Å nu har ja bara han kvar så nu är han ännu mera guld värd...Å så har ja fått svårt att fokusera blicken oxå å det gör ju oxå att det påverkar balansen negativt.


Nej,nu ska ja börja å göra nåt här hemma...Men ni får ha det så bra så hörs vi säkert snart igen...


Kram på er allihop!

Ovido - Quiz & Flashcards