Alla inlägg den 23 april 2013

Av Pernilla Albinsson - 23 april 2013 07:45

Hej mina vänner!Jag har lite reflektioner å tankar som ja bara måste få ut...Hur tänker folk när dom säger att"bara mitt barn föds välskapt,friskt och mår bra"...?!Hur tänker folk när dom säger så...??Om ni frågar mej så tänker dom inte alls...Jag blir väldigt provocerad när jag hör dom orden...Va med oss som inte är födda"normalt"då,är inte vi värda nånting vi eller??Man kan ju undra...Det är bara nåt som kom upp i mitt huvud nu...Man hör dom orden nästan så fort det är nån som ska ha barn"bara mitt barn föds välskapt"...Bläää,det är det dummaste uttrycket jag hör...!!


Jag vet när jag var född å låg i Göteborg...Så hade min mamma varit inne på posten i Karlstad,där vi bodde när jag var född,å då hade det kommit fram en kärring å beklagat att mamma hade fått en unge som inte var född normal....Hur tänker såna...??Jag vet inte vad min mamma hade svarat,om hon ens hade svarat nåt...Det var tydligen nån som mamma kände eftersom kärringen hade kommit fram å sagt så...Den kärringen skulle jag vilja visa mej för,å visa att jag är faktiskt inte så väldigt annorlunda...


Jag tror å hoppas att folk som säger sånt inte förstår å tänker på hur det låter i andras öron...


Å samma sak är det när man får höra att"dej är det väl inget fel på,det syns ju inte"...Det är oxå några ord som man har fått hört ett antal gånger genom livet...Å ja begriper inte varför vuxet folk ska behöva vräka ur sej såna ord...Begriper dom inte att sånt kan va väldigt sårande...??På samma gång som man kanske sliter med massa annat så ska man behöva höra dom orden oxå...


Folk tycker å tänker om allt å alla,men det dom INTE tänker på är hur mycket dom kan såra folk med dom orden dom säger...Alla kanske inte visar det eller säger att"nu blev ja ledsen för det du sa,eller nu tog jag åt mej"...Jag kan va en sån person,vissa dagar klarar jag av att höra såna ord å då kan jag försvara mej å svara emot,men vissa dagar så orken man bara inte svara eller säga nåt,det beror på vem det är,om det är nån idè att säga nåt eller inte...Vet jag att det inte är nån idè för mej att försöka förklara så är jag hellre tyst,jag orkar inte ta diskussioner som jag vet inte leder nån vägen...För man tycker att vissa saker ska man bara veta som människa att sånt säger man bara inte...Men alla är vi olika å alla tycker å tänker olika...Har man bara"normala"folk runt sej så tänker man väl inte så...??Vad nu"normala"folk betyder,det kan man ju oxå diskutera vissa gånger...Vi har alla våra olika värderingar här i livet...Vissa nöjer sej med det lilla medans en del strävar alltid efter mer å är aldrig nöjda med än vad dom har...


Jag har kommit på att jag fösöker va nöjd med det jag har,det finns ALLTID dom som har det MYCKE värre...Å jag försöker å inte klaga på allt,inte allt för mycke i alla fall...När det gäller min onda kropp så är det lite svårt att undvika att inte mina aller närmaste ser å får med sej hur jag har det...Men om folk i allmänhet frågar mej hur det är så svarar jag oftast kort å undvikande...Jag tycker inte om å prata om mej själv,å jag tycker inte om å tala om för allt å alla hela tiden hur jag mår för det blir bara jobbigt för alla andra å höra på,om det ska komma upp hela tiden...Folk vet om vad jag är född med and that`s it...Vill man veta nåt så är det bara att fråga,ja svarar på det jag kan...Men jag håller inte på å pratar på det hela tiden,å jag drar det bara i korta drag,för skulle jag tala om allt för alla så skulle jag ha fullt upp hela dagarna,å då är det ingen som skulle orka höra på mej till slut...


Nu ska jag snart åka upp till min far och hjälpa han å betala räkningar,och sen blir det inte så mycke mer gjort idag...


Ni får ha det så bra så hörs vi på torsda igen när jag har prata med min ortoped...


Kram på er...:-)


Ovido - Quiz & Flashcards