Direktlänk till inlägg 6 november 2015

Fredag 6 nov.-2015

Av Pernilla Albinsson - 6 november 2015 13:56

Hej mina vänner!Tänkte bara uppdatera er på vad som hänt den senaste veckan...

Jag börja ju med dom nya medicinerna i tisdags.Första veckan ska jag ta en om dagen för att sen öka på till 2 om dagen för att sen stanna på 3 om dagen.Jag känner att dom hjälper,det gör dom absolut...Men jag känner oxå att jag blir extra yr och att jag känner mej inte helt med,jag känner mej darr,seg och allmänt påverkad.Jag blir torr i mun så jag är väldigt törstig.Och när jag ska prata så måste jag anstränga mej så att jag inte sluddrar.Det känns som när man är lite lätt berusad...Det kan va en go känsla ibland men inte jämnt nu...Jag har svårt för att koncentrera mej,så när jag typ ska skriva så här så måste jag riktigt titta på knapparna och titta på ordena jag skriver så att det blir rätt.Men dom här medicinerna är bara ett test,för känner jag att jag inte kan fungera normalt i min vardag så kommer jag inte fortsätta ta dom,för jag kan inte flumma runt och bara existera heller utan jag måste fungera...Så jag provar dom fram till Jul har jag tänkt,så får jag ta en avgörelse då.

I morse så hade jag tid hos fysioterapeuten...Så jag åkte dit och vi prata och hon förklara vad som hon trodde kunde va rota till allt mitt onda.Å det är ju mitt Ryggmärgsbråck...Hon förklara,å det vet jag,att mina nerver ligger ju inte där dom ska i min rygg.På normalt folk så ska dom ju ligga i ryggkanalen,men det gör dom i alla fall inte hela vägen på mej.Några nerver fungerar och andra inte,vissa muskler i min nedra del av kroppen fungerar å vissa fungerar inte...Det är ju kommunikationen emellan hjärnan,nerver och muskler som inte helt fungerar på mej.Jag är ju förslappad ifrån midjan och ner,och dom muskler som fungerar får kanske jobba 170% för att det finns dom muskler som inte fungerar alls.Å då blir det en överbelastning på de muskler som kan jobba,å det är det som är felet med mej...det är överbelastning!Å det går ju att ha det så ett tag men till slut så kommer kroppen till en punkt där den inte orkar mer.Å där är jag idag...min kropp orkar inte mer...Jag är ju som ni säkert vet ganska så envis,å det är både på gott å på ont.Jag har gått över min tröskel för vad jag egentligen orkar för länge sen,den överstiger jag varje dag.För att jag ger mej inte för att jag har ont ,å jag får ont för att jag gör mer än det jag egentligen orkar.Men det är ju för att jag måste ha en fungerande vardag,jag kan inte sätta mej eller lägga mej för att jag har ont...för jag har saker jag måste göra.Så är det ju för alla,alla har ju saker varje dag som man måste göra.Och jag har inte bara mej själv att tänka på,jag har folk runt mej som oxå behöver ha min hjälp och min uppmärksamhet.Så jag ska räcka till på så många ställen å jag ska göra så mycket,å det stämmer inte alltid in på min kropp.För skulle jag lyssna på den så skulle jag knappt gå ur sängen på morgon...Men jag måste för jag har en vardag å ett liv som rullar på å som jag ska klara av.Men det är mycket tack vare att jag är så envis som jag är där jag är idag.För skulle jag ha gett upp å sätt mej stilla så hade jag blivit sittande oxå.Å dit är jag inte redo att komma än,jag har för mycket mer att göra å ta hand om innan jag kommer dit.När jag skriver att jag får ont så får jag en stelhet och jag får en pirrande/krypande känsla i ryggslutet som går ner i benen.På morgon t.ex så orkar inte jag böja på ryggen,det går bara inte.Det känns som om den är stelopererad fast den inte är det.Utan då får böja knäna istället.Men en stund efter att jag tagit medicinerna så orkar jag röra mej någorlunda.Så jag är inte så snabb på morgon.Vissa nätter vaknar jag av att jag ska vända mej å att det gör såå ont i rygg å höger knä.Men det blir så när jag antingen sitter,står eller ligger för länge i samma läge,då blir jag såå stel.

När det gäller vad som händer med min kropp å vad fysioterapeuten kom fram till är att vi ska försöka få stärkt upp den muskulaturen nere i min ryggen som fortfarande fungerar å höger ben framförallt.Jag har fått med mej 3 övningar hem som jag ska träna på,å så ska jag tillbaka till henne 1 december igen.
Det som är mitt största problem är att jag har inte balans!!Jag har alltid haft dålig balans p.ga ryggmärgsbråcket men balansen har blivit mycket sämre dom senaste åren.Å det är ett stort problem för mej...

Men som tur är så har jag världens snällaste å bästa gubbe,han hjälper mej såå mycket.Han är det bästa jag har,hade jag inte haft han så vet jag inte hur jag skulle ha klarat mej.Han tar mej som jag är å han finns alltid om jag behöver hjälp,inga sura miner å alltid lika go.Han har sett mej i alla lägen,å han sviker mej aldrig.Jag är så gudomligt glad att jag har han...Vi har snart varit ihop i 8 år,å jag har förändrat mej mycket under dom åren,inte till det bättre.Men han finns fortfarande kvar å det är jag gudomligt glad för.Det är inte en självklarhet att nån ska stanna kvar,men vi strävar på å jag hoppas att vi får många år ihop.Jag vet att jag inte alltid är så lätt att ha å göra med vissa gånger,men för det mesta så bottnar allting i min frustration över att min kropp inte vill va med mej längre,jag blir så frustrerad när kroppen vill en sak å huvudet vill nåt annat.För det mesta så accepterar jag att det är så,men ibland så blir jag såå irriterad på att allt bara krånglar å allt bara är blä,men det går över bara jag har fått va lite för mej själv å surat i några dagar.Men jag har en gudomlig gubbe som jag försöker va rädd om...

Nu får det va slut med mitt utlägg för idag,menyn ni får ha det så bra så hörs vi snart igen!Trevlig helg...Kram...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Albinsson - 16 juli 2017 13:19

Hej mina vänner!Nu är det ett tag sen jag skrev,men det händer inte så mycket här så älta om det samma hela tiden orkar jag inte... Värken och de problemen jag har med det är väl ganska så likt,fast sen nån gång på vårkanten mars-april så börja värk...

Av Pernilla Albinsson - 14 maj 2017 11:28

Hej mina vänner!Vet att jag inte har skrivit på väldigt länge,men det händer inte så mycket nytt här och jag orkar inte skriva om samma sak som jag har skrivit om massa gånger förut...Dagarna är ganska så lika sen förr,men det som är annorlunda nu är...

Av Pernilla Albinsson - 16 februari 2017 13:52

Hej mina vänner!Nu har det återigen gått ett sånt långt uppehåll sen jag skrev som jag har lovat sååå många gånger att det inte ska göra.Men det är bara det att jag tycker inte att jag har så väldigt mycket nytt att skriva om,jag har ju liksom skrivi...

Av Pernilla Albinsson - 14 november 2016 16:49

Hej mina vänner!Nu var det länge sen jag skrev sist,men det händer inte så mycket här så därför har jag inte så mycket att uppdatera bloggen med heller... Men just november månad har de sista åren blivit väldigt mycket en"minne-månad" för mej.Dels...

Av Pernilla Albinsson - 9 september 2016 17:12

Hej mina vänner!Kommer med ett inlägg idag oxå...Idag har jag sett på dopet av den minsta prinsen i vårat kungahus.Ni som känner mej vet att jag är väldigt förtjust i dessa människor,och försöker hänga med på det som händer. Så idag har jag inte hun...

Ovido - Quiz & Flashcards