Direktlänk till inlägg 18 april 2013

Mage...!

Av Pernilla Albinsson - 18 april 2013 08:59

Hej mina vänner! Många inlägg har det blivit den senaste veckan...Å här kommer det ett till...


Ja kom på i morse att ja skulle ringa VC å prata om min mage...Just nu är jag inne i en period när den är hård,det kan den va i flera veckor...Å jag känner att det är saker inne i magen som behöver ut,men hur gärna jag än vill å hur länge jag än sitter på toan,så kommer det inte ut...

Å sen när den varit hård i kanske 2 veckor så lossnar proppen å då är det ingen hejd på det som kommer ut...Jag kan ju inte hålla mej så då får jag gå emellan toan å garderoben å duschen...Då kanske magen är jätte lös ett par dagar,å ja känner mej helt tom i magen å den är nästan helt borta...Som den är just nu så är den uppblåst,stenhård å obehaglig...Det låter inne där å det rör runt,men den är fortfarande väldigt hård...


Dom här problemen har ja säkert haft i 15 år,me en mage som ena perioden är sten hård å nästa stund lös...Väldigt sällan nåt mitt emellan...Den kan va skapligt bra nån vecka men sällan nån längre period.


Ja dricker mycke vatten,ja äter skapligt nyttigt(kan säkert äta bättre) å rör på mej.Ja undviker sånt som ja vet att min mage inte tycker om,som sött t.ex typ godis å kaffe bröd,det är som lim för min mage...Det tycker den inte om,så det äter ja väldigt sällan...


Har som sagt var haft dom här problemen i många år så ja har provat massa olika grejer för att få magen att fungera,allt från Lactulos(bildar bara gaser)till att undvika vanliga mjölk produkter(dricker laktos produkter nu för tiden å har så gjort i flera år).Ja har provat olika natur läkemedel som ska va bra för magen...Ja har varit hos doktorer ,sköterskor å dietister för att försöka få nån ordning på den...Men ingen har klarat komma på nåt som har varat nån längre stund...


Vissa perioder så tänker ja att ja bara får acceptera att ja har en sån här mage å ta det som det kommer,men nästa stund så blir ja sååå lett att va uppblåst å ha en mage som inte mår gott,så då gör ja ett ryck å försöker få ordning på den...För att efter att tag ramla ner i samma hål igen å fortfarande ha en mage som inte fungerar...


Så ida tänkte ja att ja skulle ta ett varv till å se om nån kunde ge mej ett råd på nånting som ja inte redan har provat...Så nu har ja fått rådet att ja ska köpa Inolaxol på apoteket,så får vi se om det fungerar...Ja ska börja me 3 påsar/dag till att börja me.Å sen när ja märkt nån effekt så ska ja gå ner till 1 påse/dag.


Så ja får köpa det i morgon,så får ja prova å se om det kan fungera...Ja vet att en del säger att frukt å grovt bröd å fibrer ska va så bra,men det är faktiskt inte alla magar som mår bra av det.Det sa en dietist till mej en gång...Dom kallar min mage IBS-mage...Å vi som har såna magar mår inte alltid så bra av för mycke fibrer,vi ska skala äpplet innan vi äter det(skalet är svårt för magen att smält),kål å en del ärter är inte bra(gas bildande)+ massa annat som inte är bra...


Så ja tycker själv ja har ganska så bra koll på va ja kan äta å inte äta,men det är inte alltid att det fungerar ändå...


Å som sköterskan sa till mej förut,alla magar är individuella å olika så det som är bra för en person kanske inte är lika bra för en annan person,så det går inte att jämföra magar...Vi får bara försöka komme på va som är bäst för ens egen mage,å det ÄR INTE LÄTT,JAG VET!!!


Så nu ska ja köpa det här pulvret i morgon så får vi se om det hjälper...Resultatet av testen kommer...!


För att prata på nåt annat...Idag är det 1 vecka tills min ortoped ringer,så ja får väl snart börja förbereda mej å skriva upp sånt jag ska säga när han ringer så ja kanske inte glömmer nåt...Men så beror det ju på om jag får prata eller om jag bara får lyssna på när han pratar...Jag vet hur det brukar va när han ringer,samtalet kan va över på mindre än 2 min.!Å samma är det när man är på besök hos han,då kan han prata me mej,å prata i telefon å knäppa på datorn på samma gång...Så det är gånger som ja varit där som sköterskan fått gått in å frågat han saker efteråt för att jag inte har hunnit...Men det är ju för att han vill hjälpa så många som möjligt under så kort tid som möjligt...Å han kan hantera det oxå,ja kan inte klaga på det han har gjort...


Nu har triken(MC:n)våran kommit ut,så bara det blir bättre väder å varmare i luften så ska ja ut å åka,ja sitter bakom naturligtvis...!


Ha en bra helg allihop så hörs vi säkert snart igen...!


Kramiz...:-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Albinsson - 16 juli 2017 13:19

Hej mina vänner!Nu är det ett tag sen jag skrev,men det händer inte så mycket här så älta om det samma hela tiden orkar jag inte... Värken och de problemen jag har med det är väl ganska så likt,fast sen nån gång på vårkanten mars-april så börja värk...

Av Pernilla Albinsson - 14 maj 2017 11:28

Hej mina vänner!Vet att jag inte har skrivit på väldigt länge,men det händer inte så mycket nytt här och jag orkar inte skriva om samma sak som jag har skrivit om massa gånger förut...Dagarna är ganska så lika sen förr,men det som är annorlunda nu är...

Av Pernilla Albinsson - 16 februari 2017 13:52

Hej mina vänner!Nu har det återigen gått ett sånt långt uppehåll sen jag skrev som jag har lovat sååå många gånger att det inte ska göra.Men det är bara det att jag tycker inte att jag har så väldigt mycket nytt att skriva om,jag har ju liksom skrivi...

Av Pernilla Albinsson - 14 november 2016 16:49

Hej mina vänner!Nu var det länge sen jag skrev sist,men det händer inte så mycket här så därför har jag inte så mycket att uppdatera bloggen med heller... Men just november månad har de sista åren blivit väldigt mycket en"minne-månad" för mej.Dels...

Av Pernilla Albinsson - 9 september 2016 17:12

Hej mina vänner!Kommer med ett inlägg idag oxå...Idag har jag sett på dopet av den minsta prinsen i vårat kungahus.Ni som känner mej vet att jag är väldigt förtjust i dessa människor,och försöker hänga med på det som händer. Så idag har jag inte hun...

Ovido - Quiz & Flashcards