Alla inlägg den 20 februari 2014

Av Pernilla Albinsson - 20 februari 2014 10:39

Hej mina vänner!Tänkte göra en liten uppdatering på veckan som har gått...


Helgen var ganska lugn,lördan var jag å tände ljus hos min fyrbente vän som skulle ha fyllt 5 år om hon levt.  Hon ligger begravd där jag är uppväxt.Där fick hon alltid springa lös och va den hund hon egentligen skulle va,inga krav från någon.


Annars så titta vi mycket på OS,det gick bra för Sverige å mindre bra för Norge i helgen.Så det var lite av en landskamp här  .Annars så var det en väldigt lugn å fridfull helg,såna tycker jag väldigt mycket om.Inget som är inplanerat och inget speciellt som ska hända...


i måndas var jag å besiktiga min bil.Och den gick igenom utan ombesiktning...!! Men den är ändå på verkstan idag för att få service.Så jag ska hämta den senare idag.

Tisdan var väldigt lugn,var hemma å gjorde bara det mest nödvändiga.För jag visste att gårdsdagen,onsda,skulle bli mer ansträngande.Då körde jag först iväg min bil till verkstan så att dom skulle ha den tills idag.Och sen åkte jag å mamma till Norge å handla.Vi bor ju precis vid gränsen,ca. 9 km. därifrån.Så det blir ganska ofta att man åker över å handlar.Dom har ju mycket annan mat som inte vi har.Så först var vi där å handla å sen fortsatte vi å handla här på svenska sidan.Jag brukar ha handlingsdag på torsda men nu blev det på onsda istället.Å det går alldeles utmärkt,för idag ska jag nån gång å hämta hem min bil igen å sen hem å inte göra så mycket mer än att tvätta kläder å göra midda.I morgon ska jag försöka få färgat mitt hår för nästa vecka ska jag till frissan.Sen helgen ska vi på kalas å så ska gubben på nåt möte.Så det blir ganska så lugnt även den här helgen.


Nu på morgon så ringde jag till Neurologen i Karlstad igen.Jag håller på med mitt snurriga huvud fortfarande...Å igår hade jag en mindre bra eftemidda/kväll...Jag blir såå lett mej när jag är snurr å ingen klarar komma på vad som är fel.Jag har nu i över 1 vecka provat mina gamla glasögon ifall det kan va dom progressiva glasen som gör att jag är såå snurr.Jag tyckte det hjäpte dom första 2 dagarna,men det är säkert för att jag så väldigt gärna ville att det skulle funka.Men det är bara det att när jag har dom så kan jag inte se på nära håll utan då måste jag ta dom av mej.Å då ser jag ju inte på långt håll istället...Jag har väldigt dålig syn utan glasögon,så hemma här går det väl ganska så bra utan glasögon.men jag kan ju typ inte gå ut eller köra bil eller åka på affärn,utan eller med dom gamla glasögonen.Jag klarar att gå på affärn med dom gamla,men jag kan inte köra bil.Det har jag provat,å det var INTE lätt...

Så idag tänkte jag att jag skulle ringa till Neurologen för att höra när under året jag kommer att bli kallad.Jag fick ju svar i höstas att jag kom att få en ny neurolog under det här året.Så därför ringde jag idag...För jag skulle vilja ha en annans läkares utlåtande.Men min gamla läkare hade ju fortfarande inte gått i pension.Men jag påtala flera gånger att jag vill komma till en ny å få dennes bedömning.Å jag förklara precis hur jag har det...Att mitt huvud konstant snurrar,att jag måste hålla mej i nånting hela tiden för annars ramlar jag.Jag tala oxå om att shunten är röntgad å det ska inte va nåt fel på den.Å att jag bytt glasögon å även kollat synes igen efter det,men det ska heller inte va nåt fel.Jag berätta att optikern ville att jag skulle prova dom gamla glasögonen ett tag.Men att det inte blivit något bättre.Jag berätta oxå att ortopeden trodde att det anske skulle bli bättre nu efter att jag gjort fot op.en,men det har det inte blivit.

Hon jag prata med sa att jag var uppsatt på väntelista i september(det är runt där som jag brukar bli kallad).Men hon skulle se om jag inte kunde få komma till en ny läkare under vår kanten.


Så nu får jag bara vänta å se om det kommer nån kallelse framöver...Det är väldigt jobbigt att ha det så här.Jag är konstant yr,å det påverkar så klart balansen å det påverkar allt jag ska göra.Jag måste ha nånting att hålla i för annars så ramlar jag.Å va ute bland folk är det värsta jag gör,för då spänner jag mej för att gå normalt.Å då kommer jag in i en ond cirkel som är väldigt svår att komma ur.Så det känns som att jag är en eremit som sitter i en karusell som aldrig vill sluta snurra.


Det var väl allt jag hade att skriva idag.Men ni får ha det så bra så hörs vi snart igen...


Kram...   

Ovido - Quiz & Flashcards